TÜRK EĞİTİM BİLİMLERİ DERGİSİ, cilt.17, sa.1, ss.1-19, 2019 (Hakemli Dergi)
Araştırma, akademisyenlerin tükenmişlik ve öz-yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek ve
akademisyenlerin tükenmişlik ve öz-yeterlik düzeylerinin cinsiyet, unvan, çalışma yılına göre anlamlı
olarak farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, nicel verilere dayalı
genel tarama modeli içinde yer alan ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, Erzurum
Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerde görev alan, farklı
unvanlara sahip 150 akademisyenin katılımı ile gerçekleşmiştir. Akademisyenlerin kişisel bilgilerini
öğrenmek için kişisel bilgi formu, tükenmişlik duygularını değerlendirmek için “Akademik
Tükenmişlik Ölçeği” ve öz-yeterliklerini değerlendirmek için de “Genel Öz-Yeterlik Ölçeği”nden
yararlanılmıştır. Araştırmada kullanılan veri toplama araçları basılı olarak çoğaltılıp elden verilerek
toplanmıştır. Elde edilen veriler, korelasyon, t-Testi ve tek yönlü varyans analizi ile analiz edilmiştir.
Çalışma sonucunda, akademisyenlerde tükenmişlik ve öz-yeterlik düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki
bulunmuştur. Bununla birlikte akademisyenlerde tükenmişliğin cinsiyet, unvan ve çalışma yılına göre
anlamlı olarak farklılaştığı, öz-yeterliğin ise cinsiyet, unvan ve çalışma yılına göre anlamlı olarak
farklılaşmadığı tespit edilmiştir