ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PSİKOSOSYAL SORUNLARI İLE AKADEMİK GÜDÜLENMELERİ ARASINDAKİ İLİŞKİDE PSİKOLOJİK SAĞLAMLIĞIN ARACI ROLÜ


Creative Commons License

Oral M., Karakurt N.

Uluslararası Akademik Araştırmalar Kongresi, Elazığ, Türkiye, 25 - 26 Temmuz 2023, cilt.1, sa.15, ss.179-180, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Elazığ
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.179-180
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Üniversite yılları öğrencilerin birçok önemli gelişme yaşadıkları bir dönem olup bu dönemde karşılaştıkları bazı psikososyal sorunlar akademik güdülenmelerini olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin psikososyal sorunları ile akademik güdülenmeleri arasındaki ilişkide psikolojik sağlamlığın aracı rolünün belirlenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Çalışmaya 408’i kadın, 303’ü erkek toplam 711 üniversite öğrencisi katılmıştır. Araştırma genel tarama modelinin bir alt türü olan ilişkisel tarama modelindedir. Psikososyal sorunlar ve akademik güdülenme arasındaki ilişkileri analiz etmek için Pearson Korelasyon analizi ve psikolojik sağlamlığın öğrencilerin psikososyal sorunları ile akademik güdülenmeleri arasındaki ilişkide aracı rolünü incelemek için yapısal eşitlik modeli analizi yapılmıştır. Bulgular: Çalışmada öğrencilerin en çok maddi, akademik ve öğrenme ile ilgili problemler yaşadığı; depresyon, anksiyete ve stres belirtilerinin yüksek, akademik güdülenmelerinin orta düzeyde olduğu ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin düşük olduğu gözlemlenmiştir. Öğrencilerin kişisel ve sosyal sorunları ile depresyon, stres ve anksiyete düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki, akademik güdülenmeleri ile psikolojik sağlamlık düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Ayrıca bu çalışma öğrencilerin psikososyal sorunları ile akademik güdülenmeleri arasındaki ilişkide psikolojik sağlamlığın önemli bir aracı rolü olduğunu göstermiştir. Sonuç: Psikolojik sağlamlığın üniversite öğrencilerinin kişisel-sosyal sorunları ve depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri ve akademik güdülenmeleri üzerinde aracı rolü bulunmaktadır. Düşük psikolojik 11. Uluslararası Akademik Araştırmalar Kongresi (ICAR) 180 sağlamlığın öğrencilerin psikososyal sorunları ve akademik güdülenmeleri üzerindeki olumsuz etkisini azaltmak amaçlı öğrencilere yapılandırılmış psikolojik sağlamlık eğitimi verilebilir