İstanbul 2013 Dünya Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, İstanbul, Türkiye, 8 - 11 Eylül 2013, ss.538
Bu araştırmanın
amacı üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım gereksinimlerini belirlemeye
yarayan likert tipi öz bildirime dayalı bir ölçme aracı geliştirmektir. Ölçeğin
geliştirilmesi sürecinde ilgili güncel literatür taranmış ve 111 maddeden oluşan
bir madde havuzu oluşturulmuştur. Uzman görüşleri doğrultusunda ölçeğe son şekli
verilmiş ve madde analizi için 120 kişilik bir çalışma grubu üzerinde ilk pilot
uygulama yapılmıştır. İlk uygulama sonrasında madde toplam korelasyonları
yetersiz olan maddeler ölçek formundan çıkarılmış ve 75 maddeden oluşan yeni ölçek
formu elde edilmiş ve faktör analizine geçilmiştir. Ölçeğin faktör yapısını
belirlemek için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Açımlayıcı
ve doğrulayıcı faktör analizi için elverişli örnekleme yöntemiyle ayrı ayrı çalışma
grupları oluşturulmuştur. Açımlayıcı faktör analizi için 160’ı erkek ve 185’i kız
toplam 345 lisans öğrencisinden oluşan bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Doğrulayıcı
faktör analizinde ise 150’si erkek ve 165’i kız toplam 315 lisans öğrencisinden
oluşan bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda
toplam varyansın % 51,11’ini açıklayan 35 madde ve 4 faktörlü bir yapı elde
edilmiştir. Elde edilen dört faktörlü bu yapının doğrulayıcı faktör analizi ile
model uyumu test edilmiştir. Birinci düzey doğrulayıcı faktör analizi sonuçları
elde edilen faktör yapısına ilişkin model uyum indekslerinin iyi düzeyde olduğunu
göstermiştir. Uyum indeksi değerleri ise RMSEA=.072, RMR= .060, NFI=.92, NNFI=
.94, CFI=.94, IFI=.95, RFI=.91, AGFI=.90, GFI=.92 olarak bulunmuştur. Birinci düzey
DFA analizinde oluşturulan bu yapısal modelin uyum indekslerinin tamamının iyi
düzeyde olduğu söylenebilir. Ölçeğin güvenirlik analizleri için iç tutarlık,
iki yarı ve test tekrar test güvenirliğine bakılmıştır. İç tutarlık katsayısınını
.91, iki yarı güvenirliğinin .89 test tekrar test güvenirliğinin ise ölçek
toplamı için .90 ve alt boyutlar için sırasıyla .91, 90, 88, 92, olarak bulunmuştur.
Elde edilen sonuçlar doğrultusunda psikolojik yardım gereksinimi belirleme ölçeğinin
lisans öğrencileri üzerinde tarama amaçlı araştırmalarda kullanılabilecek geçerli
ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.