GÖRSELLERLE KURULAN İLİŞKİ: TARİHSEL VE EĞİTİMSEL YAKLAŞIM


Creative Commons License

ERASLAN TAŞPINAR Ş.

ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ GÜZEL SANATLAR ENSTİTÜSÜ DERGİSİ, cilt.20, sa.39, ss.94-115, 2017 (Hakemli Dergi)

Özet

Görseller insan hayatında doğdukları günden başlayarak var olan bir olgu

olmasının yanında, dünya tarihinde de ilk insanlardan başlayarak süregelmiş bir

ifade ve iletişim aracıdır. Hayatımızda bu kadar önemli yer edinen görsellerle

kurduğumuz ilişkiler iletişim, görsel mesaj üretme, görsel mesajları okuma gibi

beceriler kullanmamızı gerektirmektedir. Bu araştırmanın amacı görsellerle kurulan

ilişkilerin kavramsal içeriğinin analiz edilmesi, tarihsel süreç içerisinde görsellerin

gelişimi ve görsellerin eğitim alanında kullanımının literatüre dayalı olarak

incelenmesidir. Çalışmada görsellerin gelişimini etkileyen tarihsel faktörleri

ve eğitimsel boyutu altında öğrencilerin görsel becerileri ile ilgili farklı araştırmalardan

elde edilen sonuçlar ve yorumlar derlenerek görsellerle kurulan ilişkiler

tartışılmıştır. Bulgu ve verilere yer verilerek ilgili tespitler yapılmıştır. Araştırma

sonucunda görsellerin kavramsal içeriği, tarihsel süreç ve eğitimsel boyutta ilgili

tespitlere ve önerilere yer verilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Sanat Eğitimi, Görsel İletişim, Görsel Okuryazarlık,

Görsel Beceriler, Görsel Tarih.

The Relationships with Visualization: Historical and Educational Approach

Abstract

The visuals are an existing phenomenon starting from the very beginning

of human life, as well as an ongoing expression and communication tool in the

world history starting from the first human being. The relation with visuals has

great importance for our lives and requires some skills such as communication,

visual message generation and reading visual messages. The aim of this research

is to analyze the conceptual content of the relationships established by the visuals,

to examine the developments of visuals on historical process and also to scan

the literature for usage of visuals on education. The relationships with visuals are

discussed by different research results and comments related with student’s visual

skills under historical influencing factors of visuals development and the educational

approach. Some evaluations have been done through literature findings and

data. As a result of the research, there have been submitted some determinations

associated with the conceptual content of the visuals, the historical process and

the educational dimension.

Key Words: Art Education, Visual Comunication, Visual Literacy, Visual

Skills, Visual History.