ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ GÜZEL SANATLAR ENSTİTÜSÜ DERGİSİ, cilt.20, sa.39, ss.94-115, 2017 (Hakemli Dergi)
Görseller insan hayatında doğdukları günden başlayarak var olan bir olgu
olmasının yanında, dünya tarihinde de ilk insanlardan başlayarak süregelmiş bir
ifade ve iletişim aracıdır. Hayatımızda bu kadar önemli yer edinen görsellerle
kurduğumuz ilişkiler iletişim, görsel mesaj üretme, görsel mesajları okuma gibi
beceriler kullanmamızı gerektirmektedir. Bu araştırmanın amacı görsellerle kurulan
ilişkilerin kavramsal içeriğinin analiz edilmesi, tarihsel süreç içerisinde görsellerin
gelişimi ve görsellerin eğitim alanında kullanımının literatüre dayalı olarak
incelenmesidir. Çalışmada görsellerin gelişimini etkileyen tarihsel faktörleri
ve eğitimsel boyutu altında öğrencilerin görsel becerileri ile ilgili farklı araştırmalardan
elde edilen sonuçlar ve yorumlar derlenerek görsellerle kurulan ilişkiler
tartışılmıştır. Bulgu ve verilere yer verilerek ilgili tespitler yapılmıştır. Araştırma
sonucunda görsellerin kavramsal içeriği, tarihsel süreç ve eğitimsel boyutta ilgili
tespitlere ve önerilere yer verilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Sanat Eğitimi, Görsel İletişim, Görsel Okuryazarlık,
Görsel Beceriler, Görsel Tarih.
The Relationships with Visualization: Historical and Educational Approach
Abstract
The visuals are an existing phenomenon starting from the very beginning
of human life, as well as an ongoing expression and communication tool in the
world history starting from the first human being. The relation with visuals has
great importance for our lives and requires some skills such as communication,
visual message generation and reading visual messages. The aim of this research
is to analyze the conceptual content of the relationships established by the visuals,
to examine the developments of visuals on historical process and also to scan
the literature for usage of visuals on education. The relationships with visuals are
discussed by different research results and comments related with student’s visual
skills under historical influencing factors of visuals development and the educational
approach. Some evaluations have been done through literature findings and
data. As a result of the research, there have been submitted some determinations
associated with the conceptual content of the visuals, the historical process and
the educational dimension.
Key Words: Art Education, Visual Comunication, Visual Literacy, Visual
Skills, Visual History.