AKADEMİK YAZIMDA KULLANILAN GERİ BİLDİRİM ÜZERİNE YAPILAN ÇALIŞMALARIN İNCELENMESİ


Cevher A. Y., Kara İ., Akbay M., Oktay Ö., Göktaş Y.

Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, cilt.12, sa.1, ss.147-171, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.17943/etku.955882
  • Dergi Adı: Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.147-171
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Akademik yazım, ön lisans, lisans ve lisansüstü programlardaki öğrencilerin çalışmalarının ve ortaya çıkardıkları ürünün kalitesinin artırılması ve yazma becerilerinin ilerleyebilmesi için bir gelişim faaliyetidir. Geri-bildirim ise öğreten-öğrenen arasında meydana gelen ve öğrenmeyi teşvik eden etkileşimli bir iletişimdir. Bu çalışmada, üniversite düzeyinde akademik yazımda kullanılan geri bildirimler ile ilgili yapılmış araştırmaların sistematik bir şekilde incelenerek, geri bildirimin öneminin ortaya çıkartılması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda, geri bildirim konusunda yapılan araştırmaların yayın bilgileri, yöntemsel eğilimleri ve geri bildirime ait özellikler, nitel bir araştırma deseni olan sistematik derleme yöntemi ile incelenmiştir. Üniversite düzeyinde akademik yazımda kullanılan geri bildirimler ile ilgili yapılmış araştırmalara, ERIC ve Web of Science veri tabanları kullanılarak ulaşılmış, konu kapsamında olan ve erişimi sağlanan 84 çalışma örneklem olarak belirlenmiştir. Araştırmalardan elde edilen veriler, yayın sınıflama formuna girilerek içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiş ve ardından yorumlanmıştır. Üniversite düzeyinde akademik yazımda kullanılan geri bildirimlere yönelik yapılan çalışmalarda yıllara göre artan bir grafik gözlemlenmiştir. İncelenen çalışmaların çoğu, duyuşsal boyut ve beceriler üzerinedir. Nitel araştırmalar yöntemsel olarak daha fazla tercih edilmiştir. Anket yoluyla veri toplanan içerik ve betimsel analizlerin kullanıldığı çalışmalar daha fazladır. En fazla geri bildirim, ders yürütücüleri tarafından verilmiştir. Geri bildirimlerin daha çok yüz yüze verildiği tespit edilmiştir. Akademik yazımda geri bildirimin özellikleri bakımından ise en fazla biçimlendirici, düzeltici ve yapıcı geri bildirimler verilmiştir. Biçimlendirici özelliği olan geri bildirimin ise öğrencilerin başarılarını artırdığı, daha çok işbirliğine dayalı çalışmalarda görüldüğü bulunmuştur.
Academic writing is a development activity in associate degree, undergraduate and graduate programs in order to increase the quality of students' work and to improve their writing skills that they produce. Feedback is an interactive communication between the teacher and the learner and it encourages learning. The study aims to explore the importance of feedback by compiling articles in a systematic way on feedback used in academic writing at the university level. In this context, the demographic and methodological information of the feedback studies and the characteristics of the feedback were examined by the systematic review method, which is a qualitative research design. ERIC and Web of Science databases were reviewed, and 84 accessible studies within the scope of the feedback topic at the university level constituted the sample of the study. The data entered in the publication classification form were analyzed and then interpreted. An increasing graph has been observed over the years in the feedback studies used in academic writing at the university level. Most of the reviewed studies are on affective dimensions and skills. Qualitative research has been more preferred. There are more studies using content and descriptive analysis through questionnaires. The source of feedback was mostly course instructor. It was observed that the feedback was mostly given by face to face. In academic writing, it was seen that formative, corrective and constructive were mostly given in terms of the characteristics of the feedback. In addition, feedback, which has a formative feature, increases the success of the students and this feedback has been seen mostly in collaborative studies.