Demiryolu Ulaşımının Erzuruma Katkıları


Creative Commons License

Temizgüney F.

ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI ENSTİTÜSÜ DERGİSİ, sa.53, ss.255-272, 2015 (Hakemli Dergi)

Özet

19. yüzyıldan itibaren Osmanlı Devleti’nin yol politikasında ayrı bir öneme sahip olan demiryolu, ülkenin yalnızca batı ve güney bölgelerinde yapılabilmişti. Osmanlı döneminde yıllarca ihmal edilen doğu bölgelerindeki yol yapım ve onarım çalışmaları, eksikliğini en çok Birinci Dünya Savaşı ve Kurtuluş Savaşı yıllarında hissettirdi. Bu nedenle Cumhuriyet devri, yurdun batısıyla doğusunu bütünleştirmek hedefiyle demiryolu yapımını temel hedef olarak gördü. Belirtilen amaca uygun olarak 1933 yılında inşasına başlanan Sivas-Erzurum hattı 1939 yılında tamamlandı. Tamamen Türk mühendisi, işçisi ve yerli sermayesiyle yapılan hat ile Türk demiryolu siyasetinde de bir ilk gerçekleştirildi. Yıllardır modern ulaşım vasıtalarından mahrum kalan, ancak tarih boyunca bulunduğu konum nedeniyle siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik önemini koruyan Erzurum, 1939 yılında demiryolunun gelişiyle birlikte çok daha stratejik bir yapıya kavuşacaktır