ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI ENSTİTÜSÜ DERGİSİ, sa.53, ss.255-272, 2015 (Hakemli Dergi)
19. yüzyıldan itibaren Osmanlı Devleti’nin yol politikasında ayrı bir
öneme sahip olan demiryolu, ülkenin yalnızca batı ve güney bölgelerinde
yapılabilmişti. Osmanlı döneminde yıllarca ihmal edilen doğu bölgelerindeki
yol yapım ve onarım çalışmaları, eksikliğini en çok Birinci Dünya Savaşı ve
Kurtuluş Savaşı yıllarında hissettirdi. Bu nedenle Cumhuriyet devri, yurdun
batısıyla doğusunu bütünleştirmek hedefiyle demiryolu yapımını temel hedef
olarak gördü. Belirtilen amaca uygun olarak 1933 yılında inşasına başlanan
Sivas-Erzurum hattı 1939 yılında tamamlandı. Tamamen Türk mühendisi,
işçisi ve yerli sermayesiyle yapılan hat ile Türk demiryolu siyasetinde de bir
ilk gerçekleştirildi. Yıllardır modern ulaşım vasıtalarından mahrum kalan,
ancak tarih boyunca bulunduğu konum nedeniyle siyasi, askerî, sosyal ve
ekonomik önemini koruyan Erzurum, 1939 yılında demiryolunun gelişiyle
birlikte çok daha stratejik bir yapıya kavuşacaktır