Gülmenin Arkeolojisi ve medyada Mizah Olgusu, Erzurum, Türkiye, 13 - 15 Mayıs 2010, ss.183-190
Yönetmenliğini Corneliu Porumboiu’nun
üstlendiği 2006 yılı Romanya yapımı “Bükreş’in Doğusu” isimli film, özünde totaliter
bir ortodoksi alanını oluşturan yakıcı siyasal bir gerçekliğin kara mizah
duygusuyla harmanlanmaya çalışıldığı tipik bir taşlama örneğidir. Fikirlerin
serbestçe ifade edilemediği totaliter ve baskıcı bir ülkede (Romanya), insanlar,
bir süre sonra gerçekleşen radikal rejim değişikliğinin de etkisiyle elde
ettikleri görece özgürleşme ortamında, daha önce pek kullanma olanağı
bulamadıkları bir hakkı, özgürce düşünebilme ve konuşabilme hakkını gereği gibi
icra edebilme yetisinden yoksundurlar. Bu nedenle de, görüşlerine başvurulan tartışmacılar
bir yerel televizyon kanalında Romanya Devrimi üzerine söz aldıklarında, dikkat
çekici ve güçlü argümanlar geliştirmek şöyle dursun, kontrolsüzce sergiledikleri
hal ve hareketleriyle genellikle gülünç durumlara düşerler. Televizyon sunucusu
ve tartışmacılar başta olmak üzere, eleştirel bilincin uzun yıllar boyunca resmi
ideoloji tarafından bastırılmış olmasının da doğal bir sonucu olarak, Romanya
halkı vaktiyle iktidarın yüzüne karşı söyleyemediklerini yüksek sesle onun
yüzüne haykırma olanağı bulduğunda, her seferinde ikircikli tavırlar sergilemek
suretiyle ülkenin siyasal geçmişiyle cesurca yüzleşmekten kaçınır. İkinci
olarak, Ortodoksiye gülmek, yaşamsal bedeli ağır olan bir edimdir. Çünkü siyasal
olayları ve fikirleri hafifletici bir gülme efektiyle yorumlamaya kalkışmak, failler
tarafından yerleşik siyasal kültürün ve düşünce ikliminin ciddi görünümüne
zarar verici bir girişim olarak algılanmaktadır. Bu nedenle, siyasal bir devrimin
kolektif bellekte bıraktığı tortunun izdüşümlerinin arandığı Bükreş’in Doğusu filmi mizah-siyaset
ilişkisini farklı açılardan yeniden düşünmemizi gerektirmektedir. Çalışmada,
içerik analizi yöntemiyle, mizah dili üzerinden siyasal olay ve olgulara
ilişkin kurulan semantik çerçeve ve algılamaların eleştirel bir çözümlemesi
yapılacaktır.