OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN PROGRAM OKURYAZARLIĞI VE ÖĞRETİM PROGRAMI FARKINDALIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ


DEMİRDAĞ M. C., TAŞGIN A.

Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, cilt.13, sa.3, ss.1035-1052, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin program okuryazarlığı ve öğretim programım farkındalıkları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, Türkiye’nin doğusundaki bir ilin devlet okullarında görev yapan okul öncesi öğretmenleri oluşturmaktadır. Bu çalışmada 212 okul öncesi öğretmenine ulaşılarak örneklem belirlenmiştir. Çalışma nicel araştırma yöntem türlerinden tarama türündedir. Verilerin analizi SPSS paket program aracılığıyla yapılmıştır. Yapılacak testlere analizlerin varsayımlarına göre karar verilmiştir. Değişkenlerin; cinsiyete göre incelenmesi amacıyla Mann-Whitney U Testi, yaş, kıdem ve eğitim durumuna göre ise Kruskal-Wallis H Testi uygulanmıştır. Program okuryazarlığı ve öğretim program farkındalığı arasında ilişkinin olup olmadığını belirlemek için ise Spearman Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre öğretmenlerin program okuryazarlık ölçeğinde, cinsiyet ve eğitim durumuna göre farklılaştığı görülmüştür. Öğretmenlerin öğretim programı farkındalık ölçeğinde eğitim durumuna göre anlamlı fark tespit edilmiştir. Her iki ölçekte de yaş ve hizmet süresi değişkenlerine göre anlamlı fark bulunmamıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin program okuryazarlıkları ile öğretim program farkındalıkları arasında pozitif yönde orta düzeyde ilişki tespit edilmiştir.
The purpose of this study is to examine the relationship between preschool teachers' curriculum literacy and curriculum awareness. The study group of the research consists of preschool teachers working in public schools in a province in the east of Turkey. In this study, the sample was determined by reaching 212 preschool teachers. The study is a survey type of quantitative research method. The data were analyzed using SPSS package program. The tests to be conducted were decided according to the assumptions of the analysis. Mann- Whitney U Test was applied to analyze the variables according to gender, and Kruskal-Wallis H Test was applied according to age, seniority and educational status. Spearman Correlation Analysis was used to determine whether there is a relationship between curriculum literacy and curriculum awareness. According to the findings of the study, it was seen that teachers differed according to gender and educational status in the curriculum literacy scale. In the curriculum awareness scale of teachers, a significant difference was found according to educational status. No significant difference was found in both scales according to age and length of service variables. A positive, moderate relationship was found between preschool teachers' curriculum literacy and curriculum awareness.