MİKRODENETLEYİCİ TABANLI AKTİF BATARYA YÖNETİMSİSTEMİ TASARIMI


TOP M., YILMAZ M., ÇORAPSIZ M. F.

HOCA AHMET YESEVİ 2. ULUSLARARASIBİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ, Erzurum, Türkiye, 6 - 08 Aralık 2019, ss.395-406, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.395-406
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde elektrikli araçlar başta olmak üzere pek çok enerji depolama uygulamalarında Liion,

Li-Fe04 ve Li-po batarya hücreleri kullanılmaktadır. Bu hücrelerin tercih sebebi ise

mevcut klasik şarj edilebilir batarya hücreleri içinde yüksek enerji ve güç yoğunluğuna sahip

olmalarıdır. Fakat uygulamalarda çok fazla (onlarca hatta yüzlerce) adet Li-ion hücre

kullanılması gerekmektedir. Bu şekilde elde edilen batarya sistemlerinde ise her bir batarya

hücresinin sıcaklık, akım gibi parametrelerinin görüntülenmesi ve hücre voltajlarının

denetlenip yönetilmesi gerekmektedir. Bu ihtiyacı karşılamak için tasarlanan sisteme Batarya

Yönetim Sistemi (Battery Management System – BMS) denir. BMS batarya koruma işlevine

ek olarak bataryada bulunan hücrelerin gerilimlerinin dengelenmesini işlevini de yerine

getirmektedir. Bu sayede bataryaların bütün hücrelerinin eşit miktarda şarj edilmesi ve buna

bağlı olarak batarya enerjisinin daha uzun süre kullanılabilmesine olanak sağlar. Dengeleme

işleminde pasif ve aktif tip olmak üzere 2 metot kullanılır. Pasif metot da batarya hücrelerinin

fazla enerjisi dirençler üzerinde harcanarak tüm batarya hücrelerinin eşit miktarda enerji ile

şarj edilmesi sağlanır. Bu metot sadece şarj esnasında çalışır ve yüksek sıcaklıklara sebep

olabilir. Pasif BMS‘nin en önemli avantajı basit bir yapıya sahip olmasıdır. Aktif metot da ise

fazla enerjiye sahip batarya hücresindeki enerjinin bir kısmı DA-DA dönüştürücü vasıtasıyla

düşük enerjili hücreye aktarılarak enerji dengesi sağlanmaya çalışılabilir. Bu yüzden aktif

BMS hem şarj hem deşarj anında kullanılabilir. Pasif BMS ‘ye oranla daha karmaşık bir

yapıya sahiptir. Tasarlamış olduğumuz BMS yapısında daha verimli olmasından dolayı aktif

BMS tercih edilmiştir. Bir merkezi denetim ünitesine her bir batarya hücresini gözlemleyip

kontrol edebilmek için yardımcı üniteler eşlik etmektedir. Bu yardımcı ünitelerin sayısı

batarya hücre sayısından bir eksiktir. Ünitelerin birbirleri ile haberleşmesinde asenkron seri

iletişim protokolü kullanılmıştır. Yardımcı üniteler üzerinden sıcaklık, akım ve gerilim

değerlerinin okunup merkezi sisteme aktarımının yanı sıra dengeleme işlemini

gerçekleştirecek DA-DA dönüştürücü devresini kontrol etmek amacıyla bir adet

mikrodenetleyici (Yönetici ATmega644A, Gözlemleyici ATmega88A) kullanılmıştır.

Dengeleme topolojisi olarak güç aktarımı (Power-Pump) kullanılmıştır. Bu topolojide enerji

geçici olarak bir bobin üzerine depo edilir ve daha sonra düşük gerilime (düşük enerjiye)

sahip batarya hücresine aktarılır. Çift anahtar kullanıldığı için enerji komşu iki hücre arasında

istenilen hücreden diğerine aktarılabilmektedir. Çalışma kapsamında gerçekleştirilen güç

ünitesi simülasyonları PSIM programında, mikrodenetleyici ünitesi simülasyonları ise Proteus

programı kullanılarak modellenmiştir.

Li-ion, Li-Fe04 and Li-po battery cells are used in many energy storage applications,

especially in electric vehicles, nowadays.These cells are preferred because they have high

energy and power density in the existing conventional rechargeable battery cells.However,

many Li-ion cells (tens or even hundreds) need to be used in applications.In the battery

systems obtained in this manner, parameters such as temperature and current of each battery

cell should be monitored and cell voltages must be controlled and managed.The system

designed to meet this need is called the Battery Management System (BMS).In addition to the

battery protection function, the BMS also functions to balance the voltage of the cells in the

battery.This ensures that all cells of the batteries are charged evenly and therefore more

battery energy can be used for a longer time.Two methods one of which is passive type and

the other one is active type are used during balancing.In the passive method, the excess

energy of the battery cells is spent on the resistors so that all battery cells are charged with an

equal amount of energy.This method works only during charging and may generate high

temperatures. The most important advantage of passive BMS is that it has a simple

structure.In the active method, energy balance is achieved by transferring a portion of the

battery cells with high energies to the low energy cell by means of the DA-DA

converter.Therefore, the active BMS can be used during both charging and discharging phases

but it has a more complex structure compared to the passive BMS. In the BMS structure we

developed, we preferred active BMS since it is more efficient.A central control unit is

accompanied by auxiliary units for monitoring and controlling each battery cell. The number

of these auxiliary units is one less than the number of battery cells.Asynchronous serial

communication protocol is used for communication of units.A microcontroller (Administrator

ATmega644A, Observer ATmega88A) was used to control the DA-DA converter circuit

which will perform the balancing process as well as transferring temperature, current and

voltage values to the central system via auxiliary units. Power transmission (Power-Pump) is

used as the balancing topology.In this topology, the energy is temporarily stored on a coil and

then transferred to the battery cell with low voltage (low energy). Since a double switch is

used, energy can be transferred from one cell to the other between two adjacent cells. Power

unit simulations were modeled in PSIM program and microcontroller unit simulations were

modeled using Proteus program.