JOURNAL OF TOURISM AND GASTRONOMY STUDIES, cilt.8, sa.3, ss.1958-1971, 2020 (Hakemli Dergi)
Turistler gittikleri destinasyonda tarihi, doğal güzellikleri ziyaret etmenin yanı sıra kültürel
değerleri içeren yerel lezzetleri de deneyimlemek ve bu yerel lezzetlerin hikâyesini
öğrenmek istemektedir. Turistler için ziyaret ettikleri bölgenin gastronomik lezzetleri ve
mutfak kültürleri ile bu ürünlerin hikâyesi de birer çekim yeri unsurlarındandır. Çekim yeri
unsurları içerisinde sosyokültürel özellikler taşıyan Türk çay kültürü ve çayı bir turistik ürün
olarak pazarlanabilir. Çay ülkemizde yalnızca tarımsal ve ekonomik bir ürün olmakla
kalmayıp bir kültür göstergesi konumundadır. Çayın bir turistik ürün olarak kullanılması
Türk çayının dünyada tanıtılması açısından etkili olmasının yanı sıra yeni bir turistik akım
yaratarak çay yetiştirilen bölgelerde ekonomik açıdan da canlanma sağlayacaktır. Çay
turizmi alternatif turizm türlerinden kırsal turizm ve gastronomi turizmi çerçevesinde ele
alınan bir konudur. Bu çalışma Türkiye’nin çay turizmi potansiyelini ve Doğu Karadeniz
Bölgesi’nde uygulanabilirliğini araştırmayı amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında
doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Öncelikle Türkiye’nin çay turizmi ile ilgili
hedefleri incelenmiş, atılması planlanan adımlar ve dünyadaki örnekler karşılaştırılmıştır.
Daha sonrasında ise Türkiye’de çay turizmi ile ilgili mevcut ve geçmişteki örnekler
değerlendirilmiştir.