Türkiye’de Kuru Fasulye Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları


Creative Commons License

Küzeci U., Dağdemir V., Demir O.

ÇOMÜ Ziraat Fakültesi Dergisi, cilt.7, sa.2, ss.379-386, 2019 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2019
  • Doi Numarası: 10.33202/comuagri.54838
  • Dergi Adı: ÇOMÜ Ziraat Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.379-386
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada Türkiye’de kuru fasulyenin üretici–tüketici fiyatları ve pazarlama yapısı incelenmiştir. 2003-2017 yılları arasında üretim–tüketim, dış ticaret, fiyat dalgalanmaları ve pazarlaması üzerinde durulmuştur. Kuru fasulyenin cari ve reel fiyatlara göre pazarlama marjları hesap edilmiş. Cari fiyatlara göre üretici ve tüketici zincirleme indeksleri hesaplanarak yıllık enflasyon oranları ile karşılaştırılmıştır. Türkiye’de ekim alanları ve üretim miktarında düşüş, verimde ise artış olduğu tespit edilmiştir. Kuru fasulye üretim fonksiyonu ile ilgili model tahmin edilmiş, kuru fasulye üretimi üzerine tarım işçi reel fiyatı, mazot reel fiyatı ve trendin (zamanın) etkili olduğu bulunmuştur.