Erzincan Üniversitesi Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.20, sa.1, ss.121-139, 2018 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada ilköğretim 8. sınıf görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik hazırlanan öğretim
tasarımı modeliyle ‘Maddenin Halleri ve Isı’ ünitesinin öğretimi amaçlanmıştır. Bu amaç
doğrultusunda ilgili üniteye yönelik tasarlanan etkinlik ve materyallerin öğretim, öğrenme,
işlevsellik ve kullanışlılık boyutlarında değerlendirilmesi yapılmıştır. Çalışmada Tasarım Tabanlı
araştırmadan yararlanılmıştır. Öğretim tasarımı geliştirilirken ADDIE öğretim tasarım
modelinden yararlanılmıştır. ADDIE modelinin analiz basamağında öğrencilerin ‘Maddenin
Halleri ve Isı’ ünitesine ilişkin yönelik öğrenme ihtiyaçları tespit edilmiştir. Tasarım, Geliştirme
ve Uygulama basamağında öğrencilerin tespit edilen ihtiyaçlar doğrultusunda materyalleri ve
etkinlikleri tasarlanmış ve uygulanmıştır. Değerlendirme basamağında ise bu öğretim materyal
ve etkinliklerinin değerlendirmesi yapılmıştır. Çalışmada iki farklı örneklem grubu
kullanılmıştır. İhtiyaç analizi aşamasına 5 öğrenci, uygulama aşamasına ise 6 öğrenci katılmıştır.
Çalışmanın ihtiyaç analizinde ve çalışmanın sonunda uygulama aşamasında nitel araştırma
yaklaşımından durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın ihtiyaç analizinde Fen Dersi
Gözlem Formu kullanılırken değerlendirme ise Fen Etkinlik Gözlem Formu veri toplama aracı
olarak kullanılmıştır. Buna göre ’Maddenin Halleri ve Isı’ ünitesinde yer alan kavramların
öğrencilere etkili bir şekilde öğretilmesi amacıyla hazırlanan etkinliklerin ve etkinlik
malzemelerinin öğretim, öğrenme, işlevsellik ve kullanışlılık boyutlarında belirlenen ölçütlerin
pek çoğunu sağladığı tespit edilmiştir.
In this study, it was aimed to prepare an Instruction Design Model (IDM) to teach the concepts of
‘States of Matter and Heat' unit for the students with visual impairment at 8th grade primary
school. At scope of this study, the activities and materials developed for the related unit were
assessed in terms of teaching, learning, functionality and usability. Design Based Research was
used at this study. The ADDIE model was utilized while IDM was being developed. In the analysis
phase the students' learning needs were identified. Materials and activities were designed and
implemented at the Design, Development and Implementation phase. In the evaluation phase,
the evaluation of these teaching materials and activities was assessed. 5 students in the analysis
phase and 6 students in the implementation phase were used in the study. In the needs analysis
and at the implementation phase of the study, the case study method was used. While the
science lesson observation form was used in the needs analysis of the study, the science activity
observation form was used as the data collection tool. According to results, it was determined
that the activities and the activities materials were satisfied the criteria in terms of teaching,
learning, functionality and usability