INTERNATIONAL CONGRESS ON OPEN LEARNING AND DISTANCE EDUCATION 2022, Erzurum, Türkiye, 29 - 30 Kasım 2022, sa.1352, ss.156-166
Amaç:
Görsel Tasarım dersi; Atatürk Üniversitesi Açık ve Uzaktan Öğretim Fakültesi Tekstil ve Moda Tasarımı lisans programında yer alan bir derstir. Ders TMT1003 koduyla “Temel Tasarım” dersi adı altında birinci yarıyılda okutulmaktadır. 4 teorik 7 ACTS kredisine sahip olan bu ders, örgün eğitimde verilen aynı dersten farklı olarak uygulama kredisine sahip değildir. Çalışmanın amacı; uygulamalı bir ders olan “Görsel Tasarım” ders öğrencilerinin performanslarını ve yeterliklerinin artırılması için, öğretim işlemlerinin planlanması, geliştirilmesi, değerlendirilmesi ve sürdürülmesine yönelik uygulamaların tasarımını; aynı derste okutulmakta olan “Temel Tasarım” ders kitabı üzerinden deneyimlemektir.
Yöntem:
2019 yılı ile birlikte uzaktan eğitimde sadece teorik derslerin değil uygulamalı derslerin de bazı sorunlara ragmen öğretilebileceği tecrübe edilmiştir. Söz konusu bu dönem de her ne kadar zorlu ve zahmetli süreçler yaşansa da günümüz uzaktan eğitim uygulamalı ders tasarımlarında yeni verilerin elde edilmesi ve bu verilerin klavuzlanarak ders müfredatlarına geçirilmesinde önemli veriler elde edilmiştir. Çalışmada uygulamalı bir ders olan Görsel Tasarım dersinin, “Temel Tasarım” ders kitabı üzerinden deneyimlenmesi sağlanmış, elde edilen bilgilerle dersin uygulamalı ders rotası çizilmiştir. Bu yöntemle aynı zamanda uzaktan eğitimle yürütülmekte olan uygulamalı ders tasarımları için referans olabilecek bir “klavuz” da geliştirilmiştir.
Bulgular:
Çalışmanın elde ettiği en önemli bulgu; uzaktan öğretimde uygulamalı ders tasarımlarının belli standartlar altında geliştirilmesi gerekliliğidir. Öğrenme yeterliklerinin uygulama adımlarında ise planlanma, geliştirme, değerlendirme ve sürdürülebilirliğin sağlanmasında; “Kuramdan - Uygulamaya” içerik düzenlemelerinin, konunun uygulama adımlarına katkı sunduğu görülmüştür.
Sonuç ve Öneriler:
Araştırma ile görsel tasarım dersinin ders içeriğinde geçen
konuların aktarım şeklinde, doğru bir sıralamada yürütülen “klavuzlama” ile öğrenciye daha
anlaşılır ve daha uygulanabilir içerikler verilebildiği sonucuna ulaşılmıştır. Konuyla ilgili
öğretim materyallerinin öğretmen tarafından geliştirilmesinde ise teknolojik gelişmelere entegre
olabilen dijital verilerin hazırlanması önerilmektedir.