SANAL GERÇEKLİKLE KUŞATILMIŞ MEKANLARDA KAŞİFE DÖNÜŞEN İZLEYİCİ


Creative Commons License

Erdem S.

2. Ulusal Yönetim Bilişim Sistemleri Kongresi, Erzurum, Türkiye, 8 - 10 Ekim 2015, ss.730-739

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.730-739
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnsanlar, yaşadıkları süre boyunca doğayı, devamlı değiştirme eğiliminde olmuşlardır. Çevrelerinde gördükleri objeleri geliştirmiş ve bu objelerin görünümleri ile oynamışlardır. Özellikle yakın çevresini değiştirmeye çalışan insan, mekanlar üzerinde daha da etkili olmuştur.

Teknolojinin günümüzde gelmiş olduğu nokta sanal mekanların “gerçekmiş” gibi algılanmasına sınırlı da olsa etki etmektedir. Özellikle üç boyutlu görsel modellemenin, teknolojinin vermiş olduğu imkanlarla geliştirilmesi, kullanıcıyı “gerçek” algısına daha da yakınlaştırmaktadır.

Çağımızda yeni teknolojilerin kullanımıyla değişik mekan algısı oluşturma olanaklı bir hale gelmiştir.  Kullanıcılar kendilerinden çok uzakta bulunan bir mekanı, bulundukları yerden hareket etmeden ya da özel olarak tasarlanmış ortamlardan deneyimlenebilme olanağına sahiptir. Bu bağlamda mesafe ve erişim engelinin büyük ölçüde ortadan kalktığını söylemek mümkündür.

Bilgisayarda üretilen sanal gerçeklik, fizik kurallarına bağlı kalmak zorunda değildir. Kullanıcılar yer çekiminden kurtulmuş ve imgeler dünyasında gezerken, bilgisayarlarda yaratılmış maddelere dokunmaktadırlar. Sanal gerçeklik sitemleri ile alışılmadık ortamları tecrübe edebilmektedirler. Bu da onların algılamalarında değişik bir deneyime imkan tanımaktadır.

Sanal gerçeklik sistemleri günümüzde teknolojinin gelişmesi ile birçok alanda kullanılmaya başlanmıştır. Tasarım, tıp, eğitim, eğlence, spor, inşaat gibi alanlarda sanal gerçeklik sistemlerinin kullanılması insanların deneyim yoluyla hata yaparak kazandıkları tecrübelerden kaynaklanabilecek zayiatları engelleyebilmektedir. sanal gerçeklik sistemlerinin bu tür alanlarda kullanılması, insanların deneyimlenmesi güç noktalarda yardımına koşmaktadır. Zamanla ortaya çıkan sorunlar ve çözüm tartışmaları bu sistemlerin daha ne kadar ileriye taşınabileceği konusunda fikir verecektir.

Bu çalışma, bilgisayar teknolojisinin yardımı ile yeniden üretilen mekanların, bireylerin kazanacakları deneyimler, edinecekleri tecrübeler, hayal güçlerinin gelişimine imkan verecek çalışmalara sağlayacağı katkıları göstermeyi hedeflemektedir.

Humankind always tends to change the nature of the planet as their life term. Also they change and give shape all the objects around them, especially people try to change the surroundings, and also have a strong impact on such places.

Technology still has a limited impact to show the virtual places as “it was real.” In particular, three-dimensional visual modeling, improving the opportunities that technology has given users a "real" sense to further approximates.

In our age, creating a different perception of space has become possible through the use of new technologies. Users have opportunity to experience the place far from themselves without being there or a specially designed environment. In this context, it can say that distance and access barriers largely disappear.

Computer-generated virtual reality is not obliged to adhere to the laws of physics. Users who are freed from gravity can touch the computer created materials while traveling to the images world. People can get also unusual experiences with the virtual reality systems. This also allows a different experience in their perception.

                Virtual reality system has been used in many fields due to today's development of technology. Using virtual reality system in areas such as design, medicine, education, entertainment, sports, and construction can be prevented casualties by making mistakes that might result fromexperience gained through the experience of people. Virtual reality system used in this type of field, has a significant importance where insufficient scale leakage of human experience.

The study aims to demonstrate the contribution to the development of the imagination with the help of computer technology of reproductionplaces