TÜRKİYE’DE SANAT


Geyik G.

Sanat Sosyolojiisi, Prof. Dr. NURAY KARACA, Editör, Atatürk Araştırma Merkezi, Erzurum, ss.286-312, 2020

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Ders Kitabı
  • Basım Tarihi: 2020
  • Yayınevi: Atatürk Araştırma Merkezi
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Sayfa Sayıları: ss.286-312
  • Editörler: Prof. Dr. NURAY KARACA, Editör
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İlk Çağ toplumlarından dünyanın birçok bölgesine hükmetmiş

imparatorluklara kadar, farklı uygarlıklara merkez olan Anadolu toprakları, dünya

medeniyet ve kültürel mirası açısından önemli bir yere sahiptir. Türklerin

Anadolu’ya göç etmeleri ile birlikte değişen siyasi ve toplumsal yapı içerisinde,

sanatta da büyük bir değişim görülmektedir. Orta Asya Türk sanatının hem İslamiyet

öncesi etkileri, hem de Türk-İslam medeniyetlerinin etkisi Anadolu topraklarına

taşınmış, ayrıca bu coğrafyada yaşamış olan Antik Çağ uygarlıkları ve bölgede uzun

süre egemenlik kuran Doğu Roma İmparatorluğunun (Bizans) sanatsal üslubu

Türklerle beraber varlığını devam ettirmiştir.

Osmanlı Dönemi’nde, Anadolu tek bir bayrak altında birleştirilmiş, sanat da

tek merkezli olmuştur. 18. yüzyılla birlikte sanatta görülmeye başlayan Batılılaşma

akımı, sanatsal anlamda yeni gelişmelere vesile olmuşsa da Osmanlı sanatçıları bu

akımı kendi anlayışları içerisinde ele almışlar ve bir üslubun belirteci olarak

“Osmanlı Barok Sanatını” meydana getirmişlerdir.

Cumhuriyetin ilanıyla, köklü bir tarihin uzantısı olan 20. yüzyıl Türk sanatında,

çağın getirilerine uygun birtakım değişimler meydana gelmiştir. 19. yüzyılın ikinci

yarısında sanat eğitimi batı anlamında kurumsallaşmış, 20. yüzyılda azınlıkların ve

yabancı sanatçıların etkileri azalarak Türk sanatçılar yetişmeye başlamıştır. Batılı bir

eğitim alan bu sanatçılar, aynı zamanda yurt dışında da eğitim görmüşler, bunun

sonucu olarak dünya sanat ve düşünce akımlarını yakından takip edebilmişlerdir.

Sanat, felsefe, bilim ve teknoloji arasında ilişkiler artmış, sanat eleştirisi önem

kazanmaya başlamış ve sanatçı örgütleri kurulmuştur (Ödekan, 2005; 523-524).

Sanattaki bu değişimler ışığında; İmparatorluğun son dönemini oluşturan 19.

yüzyıl ve 20. yüzyılın ilk yarısındaki batılı etkiler ve I. Ulusal Mimari Akımı,

cumhuriyetin ilanıyla da II. Ulusal Mimarlık Akımı ve sanatın diğer kollarını

incelemek, günümüz Türkiye’sinin sanatını yorumlamak açısından fayda

sağlayacaktır.