Farklı Dozlardaki Sülfitin Hipokampal Sinaptik Plastisite Üzerine olan Etkisinin İncelenmesi


Danışman B., Akçay G., Saraç Ç., Kantar Gül D., Aydın Aslan M., Derin N.

19. Ulusal Sinirbilim Kongresi, İstanbul, Türkiye, 21 - 23 Kasım 2021, (Yayınlanmadı)

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Literatürde sülfitin öğrenme üzerinde olumsuz etkilerinin olduğu rapor edilmesine rağmen, moleküler mekanizmalara ilişkin yeterli bilgi bulunmamaktadır. Çalışmamızda, nörotoksik etkileri bilinen sülfitin farklı dozlarının öğrenme ve bellek üzerine etkileri davranış deneyleri ve uzun süreli güçlenme kayıtları (LTP) ile değerlendirilmiştir. Sülfitin öğrenme ve bellek üzerindeki etkilerinde asetilkolinin (ACh) rolü ve olası aracı mekanizmalarının neler olabileceği araştırılmıştır.


Yöntem: 60 adet 3 aylık erkek albino Wistar sıçan kullanılmış, 3 grup oluşturulmuştur. 35 gün boyunca kontrol grubuna distile su, sülfit gruplarına ise 100 mg/kg ve 260 mg/kg dozunda sodyum metabisülfit gavaj yoluyla uygulanmıştır. Davranış değişiklikleri Morris su testi, açık alan testi ve yeni obje tanıma testi ile değerlendirilmiştir. Anestezisi altındaki sıçanlardan LTP kaydı alındıktan sonra abdominal aortlarından heparinize kan örnekleri alınmıştır. Perfüzyonu takiben hipokampusları ayrılarak biyokimyasal analizlerde kullanılmak üzere sıvı nitrojende dondurulmuştur. Kanda plazma-S-sülfonat düzeyleri, hipokampus dokularında ACh, Arc ve sinapsin I düzeyleri ile asetilkolinesteraz (AChE) ve Kolin asetiltransferaz (ChAT) enzim aktiviteleri ölçülmüştür.
Verilerin istatistiksel analizi için SPSS (SPSS for Windows, sürüm 18.0, SPSS Inc., Chicago, IL) yazılımı kullanılmıştır.


Bulgular: Sülfit gruplarında açık alan testinde ve Morris su tankı testinin test gününde alınan toplam yol ve ortalama hızın arttığı, yeni obje tanıma testinde ise ayrım indeksinin sülfit uygulanan gruplarda azaldığı görülmüştür. Sülfit uygulanan gruplarda plazma S-sülfonat ve ACh miktarının arttığı saptanmıştır. AChE aktivitesi sülfit uygulanan gruplarda anlamlı derecede düşerken, ChAT aktivitesi anlamlı derecede artmıştır. Ayrıca sülfit uygulanan gruplarda elde edilen alan potansiyellerinin EPSP eğiminin (S260:126,63±1,68; S100:153,52±2,01;C:157,41±1,72) ve PS genliğinin (S260:126,63±1.68; S100:153,52±2.01, C: 177,52±2.01) baseline kayıtlarına göre azaldığı tespit edilmiştir. Bu bozulmaya Arc (S260:0,42±0,07;S100:0,77±0,14,C:1,45±0,31;p<0.01) ve sinapsin 1 (S260:0,52±0,05; S100:0,86±0,14, C: 1,63±0,21;
p<0.01) ekspresyonundaki azalmanın eşlik ettiği bulunmuştur.


Sonuç: Çalışmamızda yetişkin sıçanlarda sülfit alımının uzaysal hafıza ve öğrenmeyi bozulduğu, bu bozulmaya kolinerjik sinyal yolağının aracılık edebileceği gösterilmiştir. Arc ve sinapsin ekspresyonundaki azalmanın toksisiteden kaynaklı LTP yanıtlarında meydana gelen bozulmaların altında yatan mekanizmada rol oynayabileceği düşünülmektedir.