ULUSLARARASI KLASİK TÜRK EDEBİYATI SEMPOZYUMU, Erzurum, Türkiye, 28 - 29 Haziran 2021, (Yayınlanmadı)
Divan şiirinin son büyük şairi olarak kalmayan Şeyh
Galib, Tanzimat dönemi sonrasında şekillenen yeni Türk şiiri için önemli bir
kaynak hâline gelmiştir. Ortaya koyduğu şiir anlayışı ve imge dünyası,
kendisinden sonra gelen şairlerin ilgisini çekmiştir. Böyle önemli bir kaynağa
ulaşma noktasında özellikle Latin harflerinin kabulünün ardından yetişen
şairlerin karşılaştığı güçlükler, onları Şeyh Galib’in Divan’ı ve Hüsn ü Aşk’ını
doğrudan okuyabilmelerine engel olmuştur. Bu nedenle şairler, Şeyh Galib’in
şiirlerine belagat ve retorik kitaplarında, antoloji ve derlemelerde, edebiyat
tarihlerinde ondan yapılan alıntılar vasıtasıyla ulaşabilmişlerdir. Şeyh Galib,
bir söz ustası olarak görüldüğünden şiirleri de güzel söyleme ilmi olarak
bilinen belagat için örnek teşkil etmektedir. Yeni şairler, Şeyh Galib’i bu kitaplardaki
şiirleri ile tanıyabilmişlerdir.
Bu çalışmada, Şeyh Galib’in şiirlerine yer veren
belagat ve retorik kitapları taranırken Tanzimat döneminden sonra yayımlanan
kitaplar değerlendirmeye alınmıştır. Böylece yeni Türk şiiri mensuplarının Şeyh
Galib’in hangi şiirlerini okuyabildikleri tespit edilmiştir. Ayrıca Şeyh
Galib'in nasıl alımlandığının öngörüsüne ulaşmak amaçlanmıştır.
Şeyh Galib, who is not only the last great poet of
Divan Poetry, and olsa has become an important source for the new Turkish poetry
formed after the Tanzimat Period. His consciousness of poetry and his world of
images attracted the attention of poets who came after him. The difficulties
faced by the poets who grew up after the adoption of the Latin letters at the
point of reaching such an important source prevented them from reading the
Divan and Hüsn ü Aşk of Şeyh Galib directly. For this reason, poets have been
able to reach Şeyh Galib's poems through quotations from him in rhetoric and
rhetoric books, anthologies and compilations, and literary histories. Since Şeyh
Galib is seen as a master of words, his poems also set an example for rhetoric,
which is known as the science of eloquence. New poets were able to recognize Şeyh
Galib with his poems in these books.
In this study, while
the rhetoric and rhetoric books containing the poems of Şeyh Galib were
scanned, the books published after the Tanzimat period were evaluated. Thus, it
has been determined which poems of Şeyh Galib can be read by the members of the
new Turkish poetry. In addition, it is aimed to reach the foresight of how Şeyh
Galib was received.