Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.6, sa.4, ss.1154-1170, 2022 (Scopus)
Türkiye, tarihi ipek yolu güzergahında yer alan ve coğrafi özellikleri itibariyle Doğu ile Batı arasında stratejik
konuma sahip olan bir ülkedir. Tek Kuşak Tek Yol projesinde Orta Koridor için Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu
hattı, Marmaray gibi projelerini gerçekleştiren Türkiye’nin Avrupa ve İran yönlü demiryolu taşımalarıyla
birlikte transit ülke olma konumunu güçlendirdiği düşünülmektedir. Demiryolu taşımacılığı denizyolu ve
karayolu taşımacılığına göre zaman, maliyet ve mesafe anlamında çeşitli avantajlar sunmakta, ayrıca üretici
ve lojistik hizmet sağlayıcılar açısından da etkili bir seçenek olarak ön plana çıkmaktadır. Bu anlamda ulusal
ve uluslararası pazarın ihtiyaçlarını karşılamak ve taşımacılık hizmet kalitesinin analiz edilmesi gerekmektedir.
Altyapıda yaşanan bu gelişmeler ışığında bu çalışmanın amacı Türkiye’de uluslararası demiryolu
taşımacılıklarını organize eden Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Taşımacılık A.Ş.’nin sağlamış
olduğu hizmet kalitesinin ticari müşterilerin pazarlama performanslarına etkisini inceleyebilmektir. Bu
kapsamda TCDD Taşımacılık A.Ş’den hizmet alan 54 firmaya yönelik anket yöntemi ile araştırma
gerçekleştirilmiştir. Algılanan hizmet kalitesi ve pazarlama performansı ölçeği kullanılarak yapılan
araştırmanın regresyon analizi sonuçlarına göre ise algılanan hizmet kalitesi alt boyutları güvenilirlik-yanıt
verme, güvence ve somut varlıkların pazarlama performansına olumlu yönde etkisi olduğu tespit edilmiştir.