(akademik, hakemli, indexli, uluslararası dergi) … Sayfa 1154 Cilt: 6 Sayı: 4 Yıl: 2022 DEMİRYOLU YÜK TAŞIMACILIĞI HİZMET KALİTESİNİN FİRMALARIN PAZARLAMA PERFORMANSINA ETKİSİ


Erciş M. S.

Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.6, sa.4, ss.1154-1170, 2022 (Scopus)

Özet

Türkiye, tarihi ipek yolu güzergahında yer alan ve coğrafi özellikleri itibariyle Doğu ile Batı arasında stratejik konuma sahip olan bir ülkedir. Tek Kuşak Tek Yol projesinde Orta Koridor için Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu hattı, Marmaray gibi projelerini gerçekleştiren Türkiye’nin Avrupa ve İran yönlü demiryolu taşımalarıyla birlikte transit ülke olma konumunu güçlendirdiği düşünülmektedir. Demiryolu taşımacılığı denizyolu ve karayolu taşımacılığına göre zaman, maliyet ve mesafe anlamında çeşitli avantajlar sunmakta, ayrıca üretici ve lojistik hizmet sağlayıcılar açısından da etkili bir seçenek olarak ön plana çıkmaktadır. Bu anlamda ulusal ve uluslararası pazarın ihtiyaçlarını karşılamak ve taşımacılık hizmet kalitesinin analiz edilmesi gerekmektedir. Altyapıda yaşanan bu gelişmeler ışığında bu çalışmanın amacı Türkiye’de uluslararası demiryolu taşımacılıklarını organize eden Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Taşımacılık A.Ş.’nin sağlamış olduğu hizmet kalitesinin ticari müşterilerin pazarlama performanslarına etkisini inceleyebilmektir. Bu kapsamda TCDD Taşımacılık A.Ş’den hizmet alan 54 firmaya yönelik anket yöntemi ile araştırma gerçekleştirilmiştir. Algılanan hizmet kalitesi ve pazarlama performansı ölçeği kullanılarak yapılan araştırmanın regresyon analizi sonuçlarına göre ise algılanan hizmet kalitesi alt boyutları güvenilirlik-yanıt verme, güvence ve somut varlıkların pazarlama performansına olumlu yönde etkisi olduğu tespit edilmiştir.