14th International Computer and Instructional Technologies Symposium, 26 Ekim 2021, ss.238-239
Öğrenme Yönetim Sistemi; öğrenme hedeflerine ulaşmak için planlanmış öğretme sürecini yönetebilen, tüm kullanıcıları arasında iletişimi, etkileşimi, denetimi, koordinasyonu sağlayan, eğitim materyallerinin yönetimine, yapılandırılmasına imkân tanıyan sistemlerdir (Mutlu, Erorta, Kayabaş, 2014). Dolayısıyla açıköğretim ve uzaktan eğitim öğrencilerinin ders materyalleri ile etkileşimi büyük çoğunlukla Öğretim Yönetim Sistemleri (ÖYS) sayesinde olur. Açıköğretim öğrencilerinin bu sistemleri kullanım ve kabul etme durumları öğrenmeyi önemli ölçüde etkileyebilir. Bu çalışmanın amacı da Açıköğretim öğrencilerinin öğretim yönetim sistemini kabul ve kullanım durumlarını ortaya çıkarmaktır. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden Betimsel yöntem kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Sezer ve Yılmaz’ ın (2019) ın geliştirdiği “Öğretim Yönetim Sistemi Kabul Ölçeği” kullanılarak gerçekleştirilen çalışma Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Öğrencilerine ÖYS üzerinden çevrimiçi olarak sunulmuş ve katılımlar için duyuru yapılmıştır. Gönüllük esasına göre tüm ölçek sorularını cevaplayan 2465 kişiyle çalışma yürütülmüştür. Katılımcıların %39,6’ sı erkek, %60,4’ ü kadındır. Yaş ortalaması 33,6’ dır. Çalışmaya katılanların %85’i 1. Ve 2. Sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Katılımcıların % 24,6’ sı ÖYS her gün kullanırken, %19,8’ i sadece sınav zamanlarında kullandığını belirtmiştir. Katılımcıların ÖYS kabul durumları cinsiyete göre incelediğinde kadın kullanıcılar ( =3,65) ve erkek kullanıcılar ( =3,67) arasında fark olmadığı görülmüştür. Katılımcıların ÖYS kullanım sıklıkları ile ÖYS kabul durumları arasında fark olup olmadığını test etmek için tek yönlü varyans analizi yapılmış ve grupların puan ortalamaları arasında anlamlı farklılık olduğu gözlenmiştir (F(4-2461) = 17.493, p< 0.05). Yapılan çoklu karşılaştırma testi sonucunda anlamlı farkın ÖYS’ni “Her gün” kullanan kullanıcıların ( = 3.88) lehine olduğu görülmüştür. ÖYS i “3 günde 1” kullanan katılımcılar ( = 3.71) ile “Haftada 1” kullanan katılımcılar ( = 3.61) arasında fark olmadığı ortaya çıkmıştır. ÖYS’ ni “Ayda 1” ( = 3.49) kullanan katılımcılar ile “Sadece Sınav Zamanları” kullanan katılımcıların ( = 3.46) kabul oranları arasında fark olmadığı ancak “Her gün” kullananlar ile “3 günde 1” kullananlar arasında negatif fark olduğu ortaya çıkmıştır.Katılımcıların ÖYS kullanım sıklıkları ÖYS kabul oranlarını doğrudan etkilemektedir. Katılımcı ÖYS ile ne kadar çok etkileşim kurarsa kabul oranının o kadar arttığı söylenebilir. Bu durumun öğrenmeyi olumlu etkileyeceği düşünülmektedir. Çalışmalar ÖYS kabul oranlarının ders başarısına etkilerinin incelenmesi ile zenginleştirilebilir.