İyi bir fen bilimleri öğretmeni nasıl olunur? İyi bir eğitim ortamı için yedi ilke perspektifinde öğretmen uygulamaları


Creative Commons License

OKUMUŞ S.

Kastamonu Eğitim Dergisi, cilt.33, sa.1, ss.180-203, 2025 (TRDizin) identifier

Özet

Çalışmanın amacı: Araştırmanın amacı fen bilimleri öğretmenlerinin iyi bir eğitim ortamı için yedi ilkeye yönelik uygulama ve görüşlerinin belirlenmesidir. Yöntem: Araştırmada özel durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmaya Türkiye’nin farklı bölgelerinde görev yapan 73 (43 kadın, 30 erkek) fen bilimleri öğretmeni katılmıştır. Veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen açık uçlu bir anket (Yedi ilke anketi) kullanılmıştır. Verilerin analizi için fen bilimleri öğretmenlerinin verdikleri cevapların frekans ve yüzde değerlerine bakılmış ve içerik analizi yapılmıştır. Bulgular: Araştırmada cinsiyet, okul türü, tecrübe ve bölge değişkenlerine göre değerlendirildiğinde fen bilimleri öğretmenlerinin “yedi ilke” kavramı ile ilgili düşük bilgi sahibi oldukları görülmüştür. Bununla birlikte, öğretmenlerin her bir ilke ile ilgili sınıf içi ve sınıf dışında farklı uygulamalar yaptıkları görülmüştür. Ayrıca fen bilimleri öğretmenlerinin tecrübesi arttıkça daha fazla farklı sosyal aktiviteler yaptırdıkları, aile ile iletişime önem verdikleri ve sınıf içinde daha çok uygulama yaptıkları belirlenmiştir. Önemli Vurgular: Çalışmada fen bilimleri öğretmenlerinin iyi bir eğitim ortamını sağlamada ne gibi uygulamalar yaptıkları ve nasıl önerilerinin olduğunun belirlenmesi amaçlandığı için fen eğitiminde kalitenin artırılması adına bu çalışmanın sonuçlarının önem arz ettiği düşünümektedir.
Purpose: The study aims to determine the practices and suggestions of science teachers toward seven principles for good practice. Design: The research used a case study design. 73 science teachers (43 women and 30 men) working in different areas of Türkiye participated in this research. The researcher developed an open-ended questionnaire (Questionnaire of Seven Principles-QSP) to collect data. The frequency and percentage values of the answers were examined, and content analysis was made. Findings: When evaluated according to gender, school type, experience, and region variables, science teachers had low knowledge about the seven principles. However, they practiced different practices related to each principle in and out of the classroom. In addition, as their experience increased, they had more social activities, valued communication with the family, and practiced more in the classroom. Highlights: This study aims to determine what practices science teachers use to provide good practice and what suggestions they have. The results are important for improving the quality of science education.