EJER Congress, Aksaray, Türkiye, 7 - 10 Temmuz 2021, ss.728-740
Problem
Durumu ve Amaç: Bu araştırmanın amacı, yabancı dil
olarak Türkçe öğretiminde öğrencilerin uzaktan eğitim sürecinde yaşadıkları
sınıf kaygısını, öğretim elemanlarının deneyimleri çerçevesinde
değerlendirmektir. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ders ortamının
çevrimiçi sınıflara yönelmesiyle yeni bir bağlamla karşılaşılmıştır. Geleneksel
eğitim ve uzaktan eğitimi karşılaştırma ve uzaktan eğitim sürecinde
öğrencilerin sınıf içi kaygılarını gözlemleme fırsatı bulan öğretim
elamanlarının sürece ilişkin değerlendirmeleri alınmıştır. Bu şekilde özellikle
uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerin sınıf içinde yaşadıkları sorunlar ortaya
konulmaya çalışılmıştır.
Yöntem:
Bildiri çalışmasında nitel araştırma yöntemlerinden faydalanılmıştır.
Araştırmanın deseni açıklayıcı durum çalışmasıdır. Araştırmanın katılımcıları,
TÖMER’lerde görev yapan 10 öğretim elemanından oluşmaktadır. Öğretim
elemanlarından veri toplanırken yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış,
her biriyle görüşme yapılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi
tutulmuştur. Araştırmanın inandırıcılığını, aktarılabilirliğini ve teyit edilebilirliğini
artırmak için bazı önlemlere başvurulmuştur.
Bulgular:
Araştırma kapsamında öne çıkan bulgulardan biri, yüz yüze eğitim ortamlarında
sosyal öğrenmenin ön planda olmasıdır. Öte yandan uzaktan eğitim ortamlarında
ise bireysel (özerk) öğrenme ve esnek bir öğretim tarzı öne çıkmıştır. Öğretim
sürecinde öğreticilerin geri bildirim vermemesi ve öğretimde iletişimin kopuk
olması durumlarının öğrencileri kaygıya sürüklediği tespit edilmiştir. Ayrıca
öğrencilerin kendilerini diğer öğrencilerle karşılaştırmaları ve sınıfa adapte
olamamaları sınıf içinde kaygı duymalarına sebep olmuştur. Sınıf içi ve sınıf
dışında iletişimi güçlü tutmak, materyallerden faydalanmak ve öğrencilere
planlı bir süreç sunmanın faydaları da araştırma bulgularında yer almaktadır.
İleriye
Dönük Araştırma ve Uygulama için Öneriler: Gelecekte sınıf
içi kaygıda öğrenci görüşlerini temel alan çalışmalar yürütülebilir. Uzaktan
eğitimde ders içi iletişimi güçlendirmek için etkinlikler düzenlenebilir, Web
2.0 araçları, yardımcı materyaller ve sosyal medyanın etkileri incelenebilir.
Anahtar
kelimeler: yabancı dil sınıf kaygısı, uzaktan eğitim, öğretim
elemanları, nitel araştırma
Problem Statement and Research Purpose: The aim of this research is to evaluate the
classroom anxiety experienced by the students in the distance education process
in the teaching of Turkish as a foreign language within the framework of the
experiences of the instructors. In teaching Turkish as a foreign language, a
new context has been encountered with the orientation of the course environment
to online classes. The evaluations of the instructors, who had the opportunity
to compare traditional education and distance education and observe the
classroom anxiety of the students during the distance education process, were
taken. In this way, the problems experienced by the students in the classroom,
especially during the distance education process, were tried to be revealed.
Methodology: Qualitative research methods were used in the study.
The design of the research is an explanatory case study. The participants
consist of 10 lecturers working at TÖMERs. While collecting data from the
instructors, a semi-structured interview form was used and interviews were
conducted with each participant. The obtained data were subjected to content
analysis. Some measures were taken to increase the credibility, transferability
and confirmability of the research.
Findings: One of the prominent findings within the scope of the research is that
social learning is at the forefront in face-to-face education environments. On
the other hand, in distance education environments, individual (autonomous)
learning and a flexible teaching style have come to the fore. The findings also
showed that the instructors’ not giving feedback during the teaching process
communication breakdowns in the teaching process led the students to anxiety.
In addition, students' comparing themselves with other students and not being
able to adapt to the classroom caused them to feel anxious in the classroom.
The benefits of keeping strong communication in and out of the classroom,
making use of materials, and providing a planned process to students are also
revealed in the research findings.
Implications for Research and Practice: In the future, studies based on student views on
classroom anxiety can be conducted. Activities can be organized to strengthen
in-class communication in distance education, studies on Web 2.0 tools,
auxiliary materials and the effects of social media can also be examined.
Keywords:
foreign
language classroom anxiety, distance education, lecturers, qualitative research