SOLFEJ ÖĞRETİMİNDE “TONAL DERECELER” YÖNTEMİNE DAYALI BİR ÖĞRETİM TASARIMI


EROĞLU Ö.

Al-Farabi 4. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, 2 - 05 Mayıs 2019

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Solfej eğitimi, mesleki müzik eğitiminin önemli bileşenlerinden biridir. Solfej derslerinin genel amacı; bir ezgiyi notaya alabilmek, notaya alınmış bir ezgiyi seslendirebilmek ve belli bir amaca yönelik ezgiler yaratabilmek gibi becerilerin öğrencilere kazandırılmasıdır. Bu konuyla ilgili yapılan araştırmalar incelendiğinde, mesleki müzik eğitimi verilen yükseköğretim kurumlarında eğitim alan öğrencilerin solfej becerilerinin istenilen düzeyde olmadığı görülmektedir. Bu sorunun çözümünde, farklı ülkelerde solfej eğitiminde kullanılan ve başarılı olduğu kabul edilen “Tonal Dereceler” yönteminin etkili olabileceği düşünülmüş ve araştırmacı tarafından bu yöntem temel alınarak bir “Solfej Dersi Öğretim Tasarımı” hazırlanmıştır. Bu çalışmada, hazırlanmış olan bu tasarımın tanıtılması amaçlanmaktadır. Bu tasarım, birçok öğretim tasarımı modelininin kaynağını oluşturan ADDIE modeline dayalı olarak planlanmıştır. ADDIE modeli; analiz, tasarım, geliştirme, uygulama ve değerlendirme basamaklarından oluşmaktadır. Bu çalışmada, tasarlanan solfej öğretiminin tamamlanmış olan analiz, tasarım ve geliştirme basamaklarına yer verilecektir. Öğretim tasarımının analiz aşamasında, belirlenmiş olan problemin çözümlemesi yapılmış ve öğretimin genel amaçları tanımlanmıştır. Ayrıca, öğrencilerin bu derse ilişkin önceden var olan bilgi ve becerileri, araştırmacı tarafından hazırlanan performans derecelendirme ölçeği ile belirlenmiş ve öğretim ihtiyaçları saptanmıştır. Tasarım aşamasında, saptanan öğretim ihtiyaçlarına yönelik öğrenme hedefleri oluşturulmuş ve bu öğrenme hedefleri basitten karmaşığa ilkesi göz önünde bulundurularak sıralanmış ve gruplanmıştır. Öğrenme hedeflerini gerçekleştirmeye yönelik olarak; genel içerik ve öğretim stratejileri belirlenmiş, “ezgi kalıpları”, “ritim dizileri” vb. alıştırmalar ve tonal yapıyı kavramaya yardımcı materyaller hazırlanmıştır. Öğrenme hedeflerinin gerçekleşme düzeylerini ölçmeye yönelik ölçme araçları da yine bu aşamada hazırlanmıştır. Geliştirme aşamasında ise, bir önceki basamakta belirlenen genel içerik detaylandırılmış, hazırlanan alıştırmalar ve materyaller yeniden düzenlenmiş, ölçme-değerlendirmenin yapılacağı haftalar belirlenmiş ve tüm bunları içeren 28 haftalık bir öğretim planı oluşturulmuştur. Araştırmanın uygulama aşaması devam etmekte olduğundan, uygulama ve değerlendirme basamaklarına daha sonraki çalışmalarda yer verilecektir.