OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARININ 21. YÜZYIL BECERİLERİNİN İNCELENMESİ


Creative Commons License

Kishalı Z., Gültekin Akduman G.

13. Uluslarası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, 11 - 12 Mart 2022, ss.49-59

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Sayfa Sayıları: ss.49-59
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

21. yüzyıl, gerek akademik hayatta gerek iş hayatında gerekse günlük hayatta başarılı olabilmek adına bireylerin bazı temel becerilere sahip olmalarını gerektirmektedir. Bu beceriler eleştirel ve yaratıcı düşünmeyi, iletişim kurmayı ve iş birliği yapmayı gerektiren öğrenme ve yenilik becerileri; esnekliği, uyum sağlamayı, sorumluluk almayı, girişkenlik ve özdenetimi içeren yaşam ve kariyer becerileri; medya okuryazarlığı, bilgiye erişme ve değerlendirmeyi kapsayan bilgi, medya ve teknoloji becerileri olmak üzere üç ana başlık altında toplanmıştır. Okul Öncesi Eğitim Programı’na da entegre edilmesi amaçlanan bu becerilerin çocukların yaşama hazır olmaları, zorluklarla daha kolay baş edebilmeleri açısından önem arz ettiği düşünülmektedir. Bu yüzden çocukların bu becerilere sahip olabilmesini kolaylaştıran veya zorlaştıran faktörlerin belirlenmesinin önemli olacağı düşünülmektedir. Bu bağlamda araştırmada, okul öncesi dönem çocuklarının 21. yüzyıl becerilerinin çocuğun yaşı, cinsiyeti, kardeş sayısı, doğum sırası, okul öncesi eğitime devam süresi, annenin ve babanın yaşları, öğrenim durumları ve aile yapıları değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel bir çalışma olarak tasarlanan bu araştırmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitimöğretim yılında Erzurum ili Yakutiye ve Palandöken ilçelerinde bulunan okul öncesi eğitime devam eden 282 çocuk oluşturmuştur. Veri toplama araçları olarak çocuklar için “Genel Bilgi Formu” ve “5-6 Yaş Çocuklar için 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Çocuklara ilişkin veriler öğretmenleri aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler, bağımsız değişkenlerin kategori sayısına bağlı olarak Mann Withney U testi ve Kruskal-Wallis H Testi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, çocukların yaşlarının, cinsiyetlerinin, okul öncesi eğitime devam sürelerinin, annenin yaşının, annenin öğrenim durumunun çocukların 21. Yüzyıl becerileri üzerinde anlamlı bir farklılık yarattığı belirlenmiştir (p<0,05). Araştırmanın sonuçları ilgili literatür ışığında tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.

The 21st century requires to have some basic skills to be successful both in academic life, business life and daily life. These skills are grouped under three main headings: learning and innovation skills that require critical thinking, communication and collaboration; life and career skills, including flexibility, adaptability and assertiveness; information, media and technology skills, including media literacy, accessing and evaluating information. It is thought that these skills, which are intended to be integrated into the Pre-School Education Program, are important for children to be ready for life more easily. Therefore, it is thought that it will be important to determine the factors that make it easier or harder for children to have these skills. In this context, the study aims to examine the 21st century skills of preschool children according to the child's age, gender, number of siblings, birth order, duration of pre-school education, mother and father's age, educational status and family structure. In this research, which was designed as a descriptive study, the relational survey model was used. The study group of the research consisted of 282 children attending pre-school education in Yakutiye and Palandöken districts of Erzurum province in the 2021-2022 academic year. “General Information Form” for children and “21st Century Skills Scale for 5-6 Years-Old Children” were used as data collection tools. Data on children were collected through their teachers. The data obtained were analyzed with the Mann Withney U test and the Kruskal-Wallis H test, depending on the number of categories of the independent variables. As a result of the research, it was determined that children's age, gender, duration of preschool education, mother's age, and mother's education status made a significant difference in children's 21st-century skills (p<0.05). The results of the research were discussed in light of the relevant literature and suggestions were made.