Çatışma Yönetim Stratejilerinin İş Tatminine Etkisi: Muhasebe Sektöründe Bir Çalışma


ÜLKER D., TİMUROĞLU M. K.

Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.24, sa.3, ss.871-896, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmanın amacı, çatışmaların yoğun olarak yaşandığı muhasebe sektörü için çatışma yönetiminin iş tatmini üzerindeki etkisini incelemek ve çalışanların kullandıkları çatışma yönetimi stratejileri ile iş tatminleri arasındaki etkiyi incelemektir. Ayrıca, demografik özelliklerden; cinsiyet, medeni durum, yaş, eğitim düzeyi, meslek ve mesleki tecrübe değişkenlerinin iş tatmini, çatışma yönetimi, uyumlu, yapıcı, zorlayıcı, kaçınmacı ve uzlaşmacı çatışma yönetimi stratejileri ile arasındaki etkisini inceleyerek ilgili literatüre katkı sağlamaktır. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden anket araştırma yöntemi ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada Türkiye'de faaliyet gösteren toplamda 122.461 serbest muhasebeci ve serbest muhasebeci mali müşavir, stajyerler ve muhasebe meslek elemanları ile yaklaşık 200.000 muhasebe sekötürü çalışanları arasından kolayda örnekleme yoluyla 451 muhasebe meslek mensubuna çevrim içi anket uygulanmış ve 403 anket analize tabi tutulmuştur. Ölçeklerin faktör yükleri incelenmiş, ardından ilgili ölçeklerinin güvenilirlik, normal dağılım analizleri ve sonrasında, parametrik testler gerçekleştirilmiştir. İş tatmini ölçeğinin yapıcı, uyum sağlayıcı, zorlayıcı, kaçınmacı ve uzlaşmacı alt ölçekleri ile çatışma yönetimi stratejisi ölçeği arasındaki ilişkiyi incelemek için pearson korelasyon analizi ve regresyon analizi yapılmıştır. Sonuçlara göre, çatışma yönetiminin iş tatmini üzerinde olumlu bir etkisi olduğu görülmüştür. Ayrıca, yapıcı, uyumlu, uzlaşmacı, kaçınmacı ve zorlayıcı çatışma yönetimi stratejilerinin de iş tatmini üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğu bulunmuştur. Demografik özelliklerden; cinsiyet, medeni durum, yaş, eğitim düzeyi değişkenlerinin iş tatmini, çatışma yönetimi, uyumlu, yapıcı, zorlayıcı, kaçınmacı ve uzlaşmacı çatışma yönetimi stratejileri ile arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Mesleki tecrübe değişkeni ile uyumlu çatışma yönetimi stratejisi ile aralarında ve meslek değişkeninin ise zorlayıcı çatışma yönetimi stratejisi ile aralarında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür.
The aim of this study is to examine the effect of conflict management on job satisfaction for the accounting sectorand to examine the effect between the conflict management strategies used by employees and their job satisfaction. Also, demographic characteristics are to contribute to the related literature by examining the effect of job satisfaction, conflict management, and conflict management strategies. In this study, survey research method and relational screening model were used. Then, e-survey was applied to 451 accounting professionals through convenience sampling among approximately 200.000 accounting sector employees operating in Turkey and 403 questionnaires were analysed. The factor loadings of the scales were examined, followed by reliability and normal distribution analyses of the relevant scales and then parametric tests were performed. Pearson correlation analysis and regression analysis were performed to examine the relationship between constructive, adaptive, coercive, avoidant and compromising subscales of job satisfaction scale and conflict management strategy scale. According to the results, conflict management has a positive effect on job satisfaction. Also, constructive, accommodative, compromise, avoidant and coercive conflict management strategies were also found to have a positive effect on job satisfaction. When demographic characteristics were analysed, it was found that there was no significant difference between gender, marital status, age, education level variables and job satisfaction, conflict management, adaptive, constructive, coercive, avoidant and accommodative conflict management strategies. It was observed that there was a significant difference between the professional experience variable and compatible conflict management strategy, also between the occupation variable and coercive conflict management strategy.