İlk İslâm filozofu olan Yakub b. İshak el-Kindî’nindüşünsel aidiyeti öteden beri tartışılan bir konuolmuştur. Kimi İslâm felsefesi yazarları onu Mu‘tezileetkisiyle hareket eden bir filozof olarak tanımlarken,kimileri de İslâm Meşşaî geleneğinin ilk savunucusuolarak nitelemişlerdir. Biz Kindî’nin bu iki anlayışıntam olarak neresinde durduğunu, belli başlı birkaçkonu çerçevesinde inceleyecek ve filozofumuzun ilmîbirikimi ve özgün fikirlerinin, onu yalnızca bir noktadakonumlandırmaya müsaade etmeyeceğini açıklamayaçalışacağız.
The intellectual sense of belonging that Ya ub ibn. Isha al-Kindi, the first Muslim philosopher, had has been subject to much debate for a long time. While some authors in Is- lamic philosophy describe him as a philosopher acting under the influence of the Mu’tazilah, others consider him the founder of the Mashai tradition of Islam. We will e amine e actly where al-Kindi stands between the two schools of thought with reference to a number of subjects, and try to sug- gest that his accumulation of scientific knowledge and genuine ideas may not allow us to position him at a fi ed place.