Okul Öncesi Öğretmenlerinin Geometrik Şekiller ve Simetri Konularına Ait Pedagojik Alan Bilgilerinin İncelenmesi


Bilgili S., Çiltaş A.

2. ULUSLARARASI DEDE KORKUT EĞİTİM ARAŞTIRMALARI KONGRESİ, Bayburt, Türkiye, 3 - 05 Ekim 2024, ss.201-202, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bayburt
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.201-202
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Erken çocukluk döneminde öğretilen matematiğin çocukların öğrenim hayatlarında önemli bir yer tuttuğu bilinmektedir. Bu sebeple yapılan bu çalışmada okul öncesi öğretmenlerinin matematik dersi kapsamında geometrik şekiller ve simetri konularına ait pedagojik alan bilgilerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Öğretmenlerin konuyu öğretmesinde, öğretmenin sahip olduğu alan bilgisinin rolü büyüktür; fakat öğretmenin belli bir konuyu yeterli düzeyde bilmesi, bu konunun çok iyi öğretilebileceği anlamına gelmemektedir. Bu nedenle öğretmenin iyi bir alan bilgisine sahip olmasının yanında, aynı zamanda alanı öğretme becerisine de sahip olması gerekmektedir. Bu bağlamda, öğretmenlerin, yeterli alan bilgisi ile birlikte öğreteceği konunun öğrenciler tarafından en iyi şekilde anlaşılmasına imkân veren sunum bilgisine, öğrencilerin öğrenme güçlüklerini ve hatalarını anlamayı gerektiren öğrenci bilgisine sahip olmaları gerekmektedir. Bu bilgi ise Shulman (1986) tarafından tanımlanan Pedagojik Alan Bilgisi (PAB) terimi içerisinde yer almaktadır. Matematiksel birçok kavramın erken çocukluk döneminde ele alındığı bilindiğinden dolayı, çalışma okul öncesi öğretmenleri ile yapılmıştır. Bu amaçla 10 okul öncesi öğretmenine 4 adet senaryo sorularının yer aldığı etkinlikler verilmiştir. Etkinliklerde iki farklı cevap bulunmakta ve öğretmenlerin bu cevapları yorumlamaları istenmektedir. Etkinlik kağıtlarında yer alan senaryo soruları ve verilen cevaplar, bir sınıf atmosferi içerisinde, muhtemel olabilecek ya da gözlem sonuçlarında öğrenci öğretmen diyaloglarının oluşturularak öğretmenlerin davranışlarını belirlemeye yarayan senaryolardır. Gerek senaryo soruları gerekse de öğrenci cevapları matematik eğitimi alanında uzman üç öğretim üyesi ve MEB’e bağlı olarak görev yapan üç okul öncesi öğretmeni tarafından incelenmiştir. Yazılı olarak alınan yorumlarda öğretmenlerin pedagojik alan bilgilerinin yanı sıra alan bilgisinin de zayıf kaldığı görülmüştür. Bu çalışmadan ortaya çıkan sonuçların, öğretim sürecinin verimli hale getirilmesi ve nitelikli öğretmen yetiştirilmesi için öğretmen yetiştiren eğitim kurumlarında matematik dersi öğretim programını geliştirme ve değerlendirme çalışmalarına ışık tutacağı düşünülmektedir.