İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, cilt.11, sa.1, ss.241-274, 2024 (Hakemli Dergi)
Sosyal medyanın kullanımının her geçen gün daha çok artış göstermesiyle
birlikte pek çok sektörde olduğu gibi reklamcılık sektöründe de
internetin kullanımı artmıştır. Bu kullanımlardan biri de influencer
olarak ebeveynlerin özellikle de annelerin çocuklarıyla birlikte reklam
amaçlı içerik üretmeleridir. Küçük yaştaki çocukların sosyal medyada
görüntü, ses gibi kişisel verilerinin paylaşılması kişiler hukuku, aile
hukuku, ceza hukuku, bilişim hukuku gibi hukuk dallarına konu olan
ihlallere neden olabildiği gibi psikolojik, sosyolojik araştırmalara da
konu olmaktadır.
Bu çalışmada ebeveyni tarafından sosyal medyada içerik oluşturmak için
kullanılan çocuğun yaptığı çalışmanın iş ilişkisi olarak kabul edilip
edilemeyeceği, çocuğa yaptırılan çalışmanın iş hukuku ilkelerine uygun
korumaya tabi olup olamayacağı tartışılmaktadır. Henüz ülkemizde sosyal
medya içerik üreticilerinin çalışma koşullarının ve özlük haklarının ele
alındığı yasal bir düzenleme mevcut değildir. Ancak bu belirsizlik, bu
şekilde çalışan çocukları reklam şirketlerine ve hatta ailelerine karşı
korumasız bırakmaktadır. Bu eksikliğin giderilebilmesi amacıyla
çalışmamızda yabancı ülke hukuk sistemlerinde tespit edebildiğimiz
düzenlemeler incelenmiştir. Böylelikle ülkemizde ileride yapılacak yasal
düzenlemede örnek alınabilecek tedbirlerin neler olduğu tartışılmıştır.