CUMHURİYET DÖNEMİ GEOMETRİK NON- FİGÜRATİF ÇALIŞAN SANATÇILARIN ERKEN DÖNEM TÜRK SANATLARIYLA İLİŞKİSİ


Creative Commons License

Bayır A., Berkli Y.

I. Lisansüstü Sosyal Bilimler Sempozyumu, Kocaeli, Türkiye, 28 - 29 Mayıs 2021, ss.111-113, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kocaeli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.111-113
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Cumhuriyet Dönemi Türk resim sanatının önemli gelişmeler ortaya koyduğu bilinmektedir. Özellikle 2. Dünya Savaşının başlaması ve devamı Türk sanatçılarının Anadolu’yu daha detaylı tanıma ve değerlendirmelerine neden olmuştur. Bu süreçte sanatçıların Anadolu’yu en ücra yerlere kadar gezip incelemeleri, sanatçılarımızın Türk Sanatının köklerini irdelemeleri ve bu köklerin başlangıç yeri olan Orta Asya ilişkilerini kurgulamalarına neden olmuştur.

Türk Sanatı ve medeniyetinin temellerinin atıldığı Orta Asya’dan başlayarak Türklerin gittikleri bütün coğrafyalarda kurdukları devletlerle oluşturdukları sanat ve üslupları da yaşatmışlar ve Türk Sanatının etki gücünü bu şekilde hem Anadolu’ya hem de Batı ve İslam sanatına sokmayı başarmışlardır. Türk Sanatının bu kadar uzun soluklu olması ve gittikleri pek çok coğrafyada etkisini sürdürmesinin temelinde hiç şüphesiz, Türk Sanat ve medeniyetinin köklü, sürekli ve kendini yenileyebilme özelliklerinin olması yatmaktadır. Gidilen farklı coğrafyalardaki kültür ve etkileri, Türk sanat ve medeniyeti içerisinde değerlendirilmiş, yeni sentezlerle yoğrularak özellikle Anadolu’da Selçuklu ve Osmanlı eli ile yeniden şekillendirilmiştir. Bu yeni sentezler içerisinde Orta Aya üslup özelliklerinin zenginleşerek devam ettirildiği özellikle görülmektedir. Yani kökten kopmadan yeni etkilerin milli çerçeve içerisinde yoğrularak devam ettirilmesi, bilhassa Türk Sanatının devasa örneklerinde karşımıza çıkmaktadır. Bunlar ya mimari örneklerde ya da hali-kilim, minyatür ve diğer süsleme sanatlarında kendini gösterir.

Bu sanatlarda görülen konu ve içerikler Türklerin yaşantıları, adetleri ve inançları ele alındığında İslam dininin etkisi ve hoşgörüsü çerçevesinde, eski inanç ve geleneklere ait düşüncelerin sanat eserlerinde yansıtılan figür veya tasarımları hızlı bir şekilde soyut anlatıma dönüşmeye başlamıştır. Bu soyuta giden yolda, daha çok süslemede yoğunluk kazanarak deformasyon ve soyutlama yönünde eğilim görülmektedir. Günümüz soyut sanata baktığımızda Avrupa’da 20. yüzyıl Wassily Kandinsky öncülüğünde ortaya çıktığını görmekteyiz. Geometrik soyut anlamında bakacak olursak Paul Cezanne, nesneyi kare, küp, dikdörtgen şekillere indirgeyerek Kübizm temellerini atmasıyla geometrik soyut ile birlikte geometrik non- figüratif sanatlarının gelişmesinde önemli katkıda bulunmuştur. Avrupa’da çıkan soyut sanat anlayışı etkisini Türkiye’de 1950’li yıllarda kendini göstermiştir. Türkiye’nin kültür ve sanat yönünde özellikle modern anlamda resim ve heykelde Avrupa’yı yakalama çalışmaları bu yıllarda olmuştur. Soyut sanatın Türk sanatına girişiyle birlikte birçok sanatçı bu sanat akımıyla ilgili çalışmalar yapmaya başlamıştır. Bu yıllar aynı zamanda sanatta ulusallık sorununun gündeme geldiği yıllar olup, bunun temelinde sanatçıların yukarıda da bahsedildiği gibi Anadolu’yu tanımaları ve Türk insanının değer ve sanat anlayışını sanata aksettirmesini yakından görmeleri ile başlamıştır. Bu sanatçılardan Turgut Zaim ve Bedri Rahmi Eyüpoğlu ulusal değerler ve kaynaklar konusunda yaptıkları çalışmalarla diğer sanatçılardan da kabul görmeye ve yaptıkları çalışmalarla başka sanatçıları da etkilemeye başlamışlardır. Milli geleneklerden beslenerek eserler üreten sanatçılar, erken dönem Türk sanatlarından itibaren 20. yy. ’la kadar gelmiş eserlerden esinlenerek çalışmalarına yer vermişlerdir. Bu çalışma ile birlikte geometrik non- figüratif eserler üreten ressamlarımızdan Cemal Bingöl, Sabri Berkel, Şemsi Arel, İsmail Altınok, Halil Akdeniz çalışmaları incelenerek erken dönem Türk sanatlarıyla ilişkileri ve bağlantıları araştırılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Geometrik non-figüratif, Türk sanatı, Soyut sanat