Finansal Okuryazarlık Seviyesi Üzerinde Etkili Olan Faktörlerin Belirlenmesi: Erzurum Atatürk Üniversitesi Örneği


OKTAY E., ÜNVER Ş., Gerni E.

III. International Symposium on Economics, Finance and Econometrics, Hatay, Türkiye, 5 - 07 Eylül 2019, ss.144-153

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Hatay
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.144-153
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Son yıllarda adı sıkça duyulan yeni bir kavram olan finansal okuryazarlığın, birçok araştırmacı, uzman ve kurum tarafından farklı tanımlamaları yapılmaktadır. Finansal okuryazarlık için, farklı ülkelerde “finansal bilgi”, “finansal farkındalık”, “finansal eğitim” ve “finansal yetkinlik” isimleri kullanılmaktadır. Finansal okuryazarlık, finansal bilgileri anlama ve daha iyi bir finansal pozisyona sahip olmak için bilinçli kararlar verebilme becerisi olarak tanımlanabilmesine rağmen birçok çalışmada finansal okuryazarlık kavramının genel kabul görmüş bir tanımının olmadığı belirtilmiştir. Bu çalışmanın amacı Atatürk Üniversitesi lisans öğrencilerinin finansal okuryazarlık seviyeleri üzerinde etkili olan faktörleri belirlemektir. Araştırmada kullanılmak için tasarlanan anket formu, 2018 yılının son çeyreğinde Atatürk Üniversitesinde anket yapmayı kabul eden 1008 öğrenciye uygulanmıştır. Bu çalışmada, bağımlı değişken olan lisans öğrencilerinin finansal okuryazarlık seviyeleri değişkeninin kategorileri arasında üstünlük veya doğal bir sıralama olması sıralı lojistik regresyon yöntemi kullanılmasını gerektirmektedir. Ankete katılan 1008 öğrencinin %27,4’ünün düşük seviyede, %56,8’inin orta seviyede ve %15,8’inin ise yüksek seviyede finansal okuryazar olduğu tespit edilmiştir. Kurulan sıralı lojistik regresyon modeline göre yaş (18 ve altı), sınıf (3), bilim alanı (fen bilimleri), aylık kişisel gelir (1251 ? ve daha fazla olan), cinsiyet (erkek), medeni durum (bekâr) ve ekonomi-finans haberleri izleme (evet) değişkenlerinin finansal okuryazarlık seviyesi değişkeni üzerinde istatistiki bakımdan anlamlı etkiye sahiptir.

In recent years, financial literacy, which is a frequently heard new concept, is defined by many researchers, experts and institutions. For financial literacy, “financial information”, “financial awareness”, “financial education”, and “ financial competence” are used in different countries.Although financial literacy can be defined as the ability to understand financial information and make informed decisions in order to have a better financial position, many studies have stated that the concept of financial literacy does not have a generally accepted definition. The aim of this study is to determine the factors affecting the financial literacy levels of undergraduate students of Atatürk University. The questionnaire, which was designed to be used in the study, was applied to 1008 students who accepted to conduct a survey in the last quarter of 2018 at Atatürk University. In this study, it is necessary to use ordered logistic regression method in order to have superiority or natural ranking between the categories of financial literacy levels variable of undergraduate students, which is a dependent variable. Of the 1008 students surveyed, 27.4% of the students had low, 56.8% had medium, and 15.8% had high financial literacy levels. According to the ordered logistic regression model, age (18 and under), class (3), science (science), monthly personal income (?1251 and +), gender (male), marital status (single), and economy-finance news (yes) variables were statistically significant on financial literacy levels.