Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.35, ss.274-290, 2017 (Hakemli Dergi)
Fen eğitimi, çocukların bilimsel düşünme becerilerinin gelişmesinde, günlük hayatta
karşılaştıkları problemlere bilimsel cevap verebilmelerinde, problem çözme becerilerinin gelişmesinde,
yaşama dair deneyim ve becerilerinin artmasında önemli bir yere sahiptir. Fakat ülkemizde özel eğitim
fen eğitimi alanında öğretmen yetiştiren lisans düzeyinde kurumlar bulunmamaktadır. Görme yetersizliği
olan bireyler çoğunlukla dokunma, işitme ve tatma gibi diğer duyularını kullanarak bilgiye erişmek
zorundadırlar. Eğitim-öğretim sürecinde farklı duyuları ön plana çıkararak yetersizliği olan bireylerin
bilimsel bilgiye ulaşmaları kolaylaştırılabilir. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı olan durum çalışması
yönteminden yararlanılmıştır. Genel olarak durum çalışmalarında araştırmacılar, sahip olduğu “nasıl”
veya “neden” sorularına cevap ararlar. Bu çalışmada ilköğretim 8. sınıf görme yetersizliği olan
öğrencilerin ‘Maddenin Halleri ve Isı’ ünitesindeki kavramları öğrenmeye yönelik ihtiyaçları tespit
edilmeye çalışılmıştır. Örneklem, Erzurum Yakutiye Görme Engelliler Ortaokulu 8. Sınıf öğrencilerinden
oluşmaktadır. İhtiyaç analizine 4 öğrenci dâhil olmuştur. İhtiyaç analizine 2 tane hiç görmeyen öğrenci ve
2 tane az gören katılmıştır. Çalışmada öğrencilerin ihtiyaçları eğitim ortamı, öğretim, öğrenim ve ölçmedeğerlendirme boyutlarında öğrencilerin ihtiyaçları belirlemiştir.
Science education has an important place in the development of children's scientific thinking
skills, in the ability to answer scientific problems in everyday life, in the development of problem solving
skills, and in the enhancement of life experiences and skills. Individuals with visual impairment access to
information using other senses such as touch, hearing and tasting. By providing different senses to the
foreground in the education process, it is possible to facilitate the scientific knowledge achievement of
individuals with visual impairment. The case study method, qualitative research approach, was used in
the study. In this study, it was tried to determine the learning needs related the concepts of 'State of
Matter and Heat' units of the 8th grades of primary students with visual impairment. 8th grade students of
the Erzurum Yakutiye Visual Impairment School are sample of this study. Sample consists of the four
students. Two of these students are blind and two of them have low vision. The needs of the students in
the study set the needs of the students in the educational environment, teaching, learning and
measurement-evaluation dimensions.