AKICI OKUMA BECERİLERİ VE OKUDUĞUNU ANLAMA ARASINDAKİ İLİŞKİNİN TARTIŞILMASI


Creative Commons License

Akan E., Köçeri K., Ulaş A. H.

I. INTERNATIONAL COGRESS OF SOCIAL SCIENCES (ICSS-2022), Bitlis, Türkiye, 8 - 10 Haziran 2022, ss.93-96

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bitlis
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.93-96
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Okuma, bireyin ilkokul birinci sınıftan itibaren hayatı boyunca ihtiyaç duyduğu temel dil becerilerinden biridir. Okuma öğretiminde temel amaç, bireylerin akıcı ve anlayarak okumasını sağlamaktır. Akıcı okuma becerisi içerisinde okuma hızı, doğru okuma ve prozodik okuma olmak üzere üç temel bileşeni barındırmaktadır. Bireyin prozodik okuma becerisinin gelişebilmesi için doğru okuma ve okuma hızı becerilerinin yeterli düzeyde olması önem arz etmektedir. Yani akıcı okumanın gerçekleşebilmesi için bireyin uygun okuma hızında, doğru ve prozodiye uygun bir şekilde okuma gerçekleştirmesi gerekmektedir. Bunun yanı sıra okuma becerisinin tam olarak kazanılabilmesi hususunda okuduğunu anlamanın bir ön koşul olduğu ifade edilebilir. Bu noktadan hareketle araştırmanın amacı, okuma hızı, doğru okuma, prozodik okuma ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkiyi tartışmaktır. Doküman incelemesi yöntemiyle yürütülen araştırmanın çalışma grubunu Web of Science, Tr-dizin, Google Scholar ve YÖK Tez Merkezi 2011-2021 yılları arasında akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkiyi ele alan çalışmalar oluşturmaktadır. Alan yazındaki çalışmalar, araştırmacının oluşturduğu “araştırmaya dâhil etme kriterleri”ne göre ön incelemeden geçirilmiş ve ölçüt örnekleme yöntemine göre on beş çalışma analiz edilmek üzere araştırmaya dâhil edilmiştir. Çalışma grubunu oluşturan araştırmalar, elde edilen kodlar çerçevesinde değerlendirildiğinde prozodik okumanın doğru okuma, okuma hızı ve okuduğunu anlama; okuma hızının okuduğunu anlama ve doğru okuma; doğru okumanın okuduğunu anlama becerisiyle arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Dolayısıyla okuma yazma sürecinde kazandırılması gereken bu beceriler arasında doğrusal bir ilişkinin olduğu ve bunların birbirini tamamlayan beceriler olduğu söylenebilir. Bu becerilerin küçük yaşlarda en iyi şekilde kazandırılmasının bireyin akademik başarısı açısından da oldukça önemli olduğu ifade edilebilir. Ancak araştırma grubuna dâhil edilen çalışmalara bakıldığında doğru okumanın prozodik okuma ve okuma hızı becerisiyle birlikte ele alan çalışmaların çok az olduğu ve bu becerileri ele alan yeni çalışmalara ihtiyaç duyulduğu söylenebilir.

Reading is one of the basic language skills that an individual needs throughout his life, starting from the first grade of primary school. The main purpose of teaching reading is to enable individuals to read fluently and with understanding. Fluent reading includes three basic components: reading speed, correct reading, and prosodic reading. For the individual to develop prosodic reading skills, the correct reading and reading speed skills must be at a sufficient level. In other words, an individual must read at the appropriate reading speed, accurately, and with prosody for the occurrence of reading fluency. In addition, it can be stated that reading comprehension is a prerequisite for the full acquisition of reading skills. From this point of view, the study aims to discuss the relationship between reading speed, accurate reading, prosodic reading, and reading comprehension skills. The research study group carried out with the document review method consists of studies on the relationship between fluent reading and reading comprehension skills in Web of Science, Tr-index, Google Scholar, and YÖK Thesis Center between 2011 and 2021. Studies in the literature were pre-examined according to the "Inclusion Criteria for Research" created by the researcher, and fifteen studies were included in the study to be analyzed according to the criterion sampling method. The evaluation based on the codes from the studies constituted of the study group resulted in significant relationships between prosodic reading and reading accuracy, speed, and comprehension; between reading speed and reading comprehension and accuracy; and between reading accuracy and reading comprehension. Therefore, it can be said that there is a linear relationship between these skills that should be acquired in the literacy process and that these are skills that complement each other. It can be stated that it is very important for the individual’s academic success to acquire these skills in the best way at a young age. However, when we look at the studies included in the research group, it can be said that there are very few studies that deal with correct reading together with prosodic reading and reading speed skills, and new studies that deal with these skills are needed.