HEMŞİRELERİN KADINA YÖNELİK ŞİDDETE İLİŞKİN TUTUM VE UYGULAMALARI


Özbey Yıldırım L., TÜRKOĞLU N.

2. Uluslararası Halk Sağlığı Hemşireliği Kongresi, Türkiye, 07 Ocak 2021

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu araştırma hemşirelerin kadına yönelik eş şiddeti konusunda tutum ve uygulamalarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Gereç-Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki bu araştırma, 15 Ocak 2014-Ekim 2019 tarihleri arasında Tunceli il merkezindeki bir devlet hastanesi, toplum sağlığı ve aile sağlığı merkezlerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada örneklem seçimine gidilmeden, ilgili kurumlarda çalışan toplam 302 hemşireden araştırmaya katılmayı kabul eden 267 hemşire çalışma kapsamına alınmıştır. Verilerin toplanmasında Sosyo/Demografik Soru Formu ve Sağlık Çalışanlarının Kadına Yönelik Eş Şiddeti Konusunda Tutum ve Uygulamaları Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 20 programında değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde bağımsız gruplarda t testi, ANOVA, Mann Whitney U, Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan hemşirelerin %35.2’si 19-29 yaşında, %77.2’si kadın, %45.7’si lisans mezunu, %66.7’si evli ve %60.3’ü ikinci basamakta çalışmaktadır. Hemşirelerin %70.8’i meslek yaşamı sırasında kadına yönelik şiddet konusunda herhangi bir eğitime katılmamış ve %65.2’si şiddete maruz kalmamıştır. Hemşirelerin, Sağlık Çalışanlarının Kadına Yönelik Eş Şiddeti Konusunda Tutum ve Uygulamaları Ölçeği toplam puan ortalaması 2.44±0.23 olarak saptanmıştır. Hemşirelerin ölçek toplam puanı ile yaş, evlilik süresi, görev süresi, şiddete maruz kalma durumu, güçlük yaşama ve bildirim yapma gibi değişkenler arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Hemşirelerin, kadına yönelik eş şiddeti konusundaki tutum ve uygulamaları olumlu düzeydedir. Ancak, hemşirelerin çoğunluğunun kadına yönelik eş şiddeti konusunda eğitim almadığı belirlenmiştir. Hemşirelere kadına yönelik eş şiddeti konusunda hizmet içi eğitimlerin artırılması ve bu konudaki olumlu tutum ve uygulamaların geliştirilmesi önerilmektedir.