ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD), cilt.12, sa.1, ss.445-462, 2022 (Hakemli Dergi)
Özet: İslam medeniyetinde sayısız yazma eser,
öncelikle muhteviyatıyla dönemleri içerisinde kaynak olma özelliğine sahip
olmuş ve yazıldıkları alana adeta yön vermiştir. Bu eserler, kitap sanatları
açısından da ayrıca şaheserler olarak kendilerine yer bulmuşlardır. Türklerin
İslamiyet’e intisap etmeleriyle beraber el yazmalarındaki içerik ve süsleme
sanatlarındaki zenginlik katlanarak devam etmiştir. El yazmalarının hat,
tezhip, minyatür ve cild sanatının eşşiz örnekleri haline gelmesinde şüphesiz
ki Müslüman Türk sanatçısının ilme olduğu kadar kitaba olan sonsuz saygısı da
önemli bir etken olarak görülmektedir. Bu anlamda yalnızca savaş meydanlarında
değil, aynı zamanda sanatın zirve yaptığı el yazmalarla da Dünya Sanat Tarihi
içerisinde yeri tartışılmaz bir konumda olan Türk İslam Sanatını temsil
ettikleri için şanlı ecdadımızı bu vesile ile bir kez daha hayırla ve minnetle
yâd etmek, bütün Müslüman Türklerin yerine getirmesi gereken kutsal bir
vazifedir.
Bahsedildiği üzere Türk İslam Medeniyetinde
kitaba duyulan saygı, bu eserlerin tezyinatındaki özenle de kendisini
göstermektedir. Bu saygı ve özen, özellikle Kur’an-ı Kerimlerde en güzel
örnekleriyle ortaya konulmuştur. Emevi Döneminin sonu ile Abbasi Dönemi
başlarında ilk tezyinatlı örneklerine rastlanılan Mushaflar, sonraki
yüzyıllarda Müslüman Türk sanatçısının elinde gelişerek devam etmiş ve klasik
normlarına kavuşmuştur. Bu noktada hemen her alanda olduğu gibi kitap
bezemeciliğinde de Osmanlı Dönemi, kendine has bir üslupla karşımıza
çıkmaktadır. XVI. yüzyılda klasik Osmanlı üslubunda zirveye ulaşan Mushaf
tezyinatı, XVII. yüzyılın ortalarına kadar sürmüştür.
Mushaf tezyinatı içerisinde en önemli
kısımlardan birisi de hiç şüphesiz ki sure başlarıdır. Sure başları, surelerin
isimlerini, nâzil oldukları yeri ve ayet sayısıyla kaçıncı sure olduğunu
açıklayan başlıklar olarak karşımıza çıkmaktadır. Önceleri sadece yazıyla gösterilen sure
başları zamanla, sure’nin üstünde yatık dikdörtgen şeklinde bezenmeye
başlamıştır. Kuran’da bulunan Fatiha
ve Bakara Sureleri’nin haricindeki diğer 112 sure’nin başlangıcı aynı şekilde ve
her dönemde o devrin sanat anlayışıyla bezenmiştir.
Bu
çalışmaya konu olan eser XVII. yüzyıla ait olup Süleymaniye Yazma Eser
Kütüphanesi’nde bulunmaktadır. Yüzlerce eser arasından seçilen Fazıl Ahmed Paşa
Koleksiyonuna ait 00001 envanter numaralı el yazması Kur’an-ı Kerim’in sure
başı tezyinatları incelenmiştir. Serlevha ile birlikte 114 sure’nin tamamının
tezyin edildiği bu eserin sure başları desen, renk, motif ve üslup özellikleri
bakımından ele alınmıştır. Eser, aynı kütüphane bünyesinde bulunan üç farklı koleksiyona ait
eserlerin bazı sure başı bezemeleriyle karşılaştırılarak dönemi içerisindeki
yeri belirlenmeye çalışılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Süleymaniye
Kütüphanesi, Kur’an-ı Kerim, Yazma eser, Sure Başı, Fazıl Ahmet Paşa, Hat,
Tezhip, Cild.
Abstract: Numerous manuscripts in Islamic civilization, primarily with their content, had the feature of being a source in their period and almost gave direction to the field they were written. These works have also found a place for themselves as masterpieces in terms of book arts. With the conversion of the Turks to Islam, the richness of the content and decorative arts in the manuscripts continued exponentially. Undoubtedly, Muslim Turkish artists’ endless respect for books as well as science is seen as an important factor in the manuscripts’ becoming unique examples of calligraphy, illumination, miniature and binding art. In this sense, it is a sacred duty for all Muslim Turks to commemorate our glorious ancestors once again with blessings and gratitude. Because they were not only successful on the battlefields but also, they created the manuscripts that are the peak of art and successfully represented the Turkish-Islamic Art, which has an indisputable place in World Art History.
As mentioned, the respect for books in
Turkish-Islamic Civilization shows itself with the care in the ornaments of
these works. This respect and care have been demonstrated with the best
examples, especially in the Holy Quran. Mushafs, the first ornamented examples
of which were encountered at the end of the Umayyad Period and the beginning of
the Abbasid Period, continued to develop in the hands of Muslim Turkish artists
in the following centuries and reached their classical norms. At this point, as
in almost every other field, the Ottoman Period appears with a unique style in
book ornamentation. Mushaf ornamentation, which reached its peak in the
classical Ottoman style in the 16th century, lasted until the middle of the
17th century.
One
of the most important parts of the Mushaf illumination is undoubtedly the surah
heads. The surah heads are the titles that explain the names of the surahs, the
place where they were revealed, the count of verses and the number of surahs.
The surah heads, which were previously shown only in writing, began to be
written and illuminated inside a rectangle form above the surah in time. Apart
from the Fatiha and Bakara Surahs in the Qur'an, the head of the other 112
surahs is illuminated in the same way and with the art style of its own period.
The
artwork, which is the subject of our study, belongs to the XVII century and is
in the Süleymaniye Manuscript Library. The illuminations of the surah heads
were examined in the manuscript Qur'an with inventory number of 00001 belonging
to the Fazıl Ahmed Pasha Collection which was selected among hundreds of
artworks. The surah heads of this manuscript Quran in which all 114 surahs are
illuminated together with the heading have been examined in terms of pattern,
color, motif and stylistic features. The place of this artwork in its own
period has been tried to determine by comparing the other artworks belonging to
three different collections in the same library in terms of some of the surah
head illuminations.
Keywords: Suleymaniye Library,
Quran, Manuscript, Surah Head, Fazıl Ahmet Pasha, Calligraphy, Illumination,
Binding.