Cumhuriyet’in 100. Yılında Bilge Kağan’dan Atatürk’e Uluslararası Türkçe ve Türk Edebiyatı Kurultayı, Erzurum, Türkiye, 26 - 27 Ekim 2023, ss.164-174, (Tam Metin Bildiri)
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim düzeyindeki mülteci çocukların Türkçe seslere
yönelik fonolojik farkındalıklarını arttırarak konuşma becerilerini geliştirmektir. Mevcut
literatürde ikinci dil öğrenimi sırasında ana dil ile hedef dil arasındaki ses benzerlikleri ve
farklılıklarının öğrenme sürecini doğrudan etkilediği belirtilmektedir. Öğrencilerin ana
dillerinden transfer ettikleri sesler, hedef dilde sesletim boyutunda problem yaşamalarına ve
iletişimin kesintiye uğramasına sebep olabilmektedir. Bu çerçevede mülteci öğrencilerin
Türkçe sesleri tanımaları ve doğru bir şekilde telaffuz etmeleri için fonolojik farkındalık temelli
konuşma eğitim uygulamasının konuşma ve iletişim becerilerine katkı sağlayabileceği
düşünülmektedir. Müdahaleli karma desende, haftada dört gün olmak üzere toplam kırk
saatlik bir etkinlik programı tasarlanmış ve dört eğitmen tarafından sekiz öğrenciye
uygulanmıştır. Öğrencilerin konuşma becerileri eğitmenler tarafından günlük tutularak takip
edilmiş ve "Artikülasyon Becerileri Performans Belirleme ve Değerlendirme Formu" ile
değerlendirilmiştir. Çalışma kapsamında elde edilen veriler, betimsel ve içerik analizine tabi
tutulmuştur. Araştırma sonucunda deneysel uygulamanın öğrencilerin konuşma becerileri
üzerinde olumlu yönde gelişmeler olduğu tespit edilmiştir.