İLKÖĞRETİM DÜZEYİNDEKİ MÜLTECİ ÇOCUKLARA YÖNELİK FONOLOJİK FARKINDALIK ETKİNLİKLERİ


Creative Commons License

İskender Topaloğlu M. E.

Cumhuriyet’in 100. Yılında Bilge Kağan’dan Atatürk’e Uluslararası Türkçe ve Türk Edebiyatı Kurultayı, Erzurum, Türkiye, 26 - 27 Ekim 2023, ss.164-174, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.164-174
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim düzeyindeki mülteci çocukların Türkçe seslere yönelik fonolojik farkındalıklarını arttırarak konuşma becerilerini geliştirmektir. Mevcut literatürde ikinci dil öğrenimi sırasında ana dil ile hedef dil arasındaki ses benzerlikleri ve farklılıklarının öğrenme sürecini doğrudan etkilediği belirtilmektedir. Öğrencilerin ana dillerinden transfer ettikleri sesler, hedef dilde sesletim boyutunda problem yaşamalarına ve iletişimin kesintiye uğramasına sebep olabilmektedir. Bu çerçevede mülteci öğrencilerin Türkçe sesleri tanımaları ve doğru bir şekilde telaffuz etmeleri için fonolojik farkındalık temelli konuşma eğitim uygulamasının konuşma ve iletişim becerilerine katkı sağlayabileceği düşünülmektedir. Müdahaleli karma desende, haftada dört gün olmak üzere toplam kırk saatlik bir etkinlik programı tasarlanmış ve dört eğitmen tarafından sekiz öğrenciye uygulanmıştır. Öğrencilerin konuşma becerileri eğitmenler tarafından günlük tutularak takip edilmiş ve "Artikülasyon Becerileri Performans Belirleme ve Değerlendirme Formu" ile değerlendirilmiştir. Çalışma kapsamında elde edilen veriler, betimsel ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda deneysel uygulamanın öğrencilerin konuşma becerileri üzerinde olumlu yönde gelişmeler olduğu tespit edilmiştir.