Covid-19 Salgını Sürecinde Kitle İletişim Araçlarının Rolü


Creative Commons License

Korkut C.

SİS 2020 - Uluslararası Katılımlı VI. Sağlık İletişimi Sempozyumu, İstanbul, Türkiye, 26 - 27 Kasım 2020, ss.199

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.199
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) tarafından koronavirüs hastalığına neden olduğu belirtilen Covid-19 virüsü, Aralık 2019'da yeni bir patojen olarak ortaya çıkmış ve haftalar içinde bugüne kadar görülen en büyük küresel sağlık krizine neden olmuştur.  Kaynağı ve tedavisi bilinmeyen hastalığın hızla yayılması tüm ülkelerde endişe ve paniğe neden olmuş ve bu bilinmeyen hastalık hakkında kitle iletişim araçları 2003 yılında ortaya çıkan SARS ve 2012 yılındaki MERS salgınlarında olduğu gibi etkin bir rol üstlenerek ana bilgi kaynağı haline gelmiştir. 

Salgın sürecinde canlı güncellemelerle hastalığın takibinden, güvenli sağlık uygulamalarına, tıbbi ilerlemeler ve virüsten korunma yöntemlerinden, hijyen protokollerine kadar birçok alanda hızlı ve güvenli bilgiye erişimin birincil kaynağı haline gelen kitle iletişim araçları diğer taraftan virüsün kökenine bağlı ırksal ön yargıları, bilimdışı tedavi yöntemlerini, ülkelerin karşılaştıkları mali ve sosyal zorlukları, kilitlenen sağlık sistemlerini ve genişletilmiş karantina haberlerini de izler kitleye sunarak korku ve psikolojik stresi besleyen araçlardan biri haline gelmiştir.

Bu çalışma, Aralık 2019'da ortaya çıkan ve günümüze kadar devam eden salgın sürecinde kitle iletişim araçlarının ve sağlık iletişiminin rolünü analiz etmektedir. Kitle iletişim araçlarının olumlu ve olumsuz etkileri ile salgınlarda bu araçları etkin bir şekilde kullanmak için atılabilecek adımların tartışıldığı çalışma; her salgın sonunda kitle iletişim araçlarının tepkisini değerlendirmek için bir model oluşturulması ve sonraki salgınları kontrol etmek ve önlemek için bu araçların - daha iyi ve daha etkili stratejiler geliştirilmesine yardımcı olacak - geri bildirim işlevi görmesini önermektedir.  

Anahtar Kelimeler: Kitle İletişim Araçları, COVID-19, Sağlık İletişimi, Salgın

The Covid-19 virus, which was stated to cause coronavirus disease by the World Health Organization (WHO), emerged as a new pathogen in December 2019 and caused the biggest global health crisis to date in weeks. The rapid spread of the disease of unknown origin and treatment has caused anxiety and panic in all countries, and the mass media has become the main source of information about this unknown disease, taking an active role as in the SARS outbreaks in 2003 and MERS in 2012.

Mass media, which has become the primary source of access to fast and safe information in many areas from monitoring the disease with live updates during the pandemic process, safe health practices, medical progress and virus protection methods, and hygiene protocols, on the other hand, racial prejudices due to the origin of the virus, unscientific treatment methods, by presenting financial and social difficulties, locked health systems and expanded quarantine news, It has become one of the tools that feeds fear and psychological stress to the audience.

This study analyzes the role of mass media and health communication in the epidemic process that emerged in December 2019 and continues to this day. The study discussing the positive and negative effects of mass media and the steps that can be taken to effectively use these tools in epidemics; It recommends that a model be created to assess the response of the mass media at the end of each outbreak, and that these tools - which will help develop better and more effective strategies - act as feedback to control and prevent subsequent outbreaks.

Keywords: Mass Media, COVID-19, Health Communication, Pandemic