YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE YAZMA PSİKOMOTOR BECERİSİNİN GELİŞTİRİLMESİNEYÖNELİK BİR MOBİL UYGULAMA: TÜRKÇE YazAR


Creative Commons License

Gücüyeter B., Takkaç Tulgar A., Yılmaz R. M., Kolukısa H., Yıldırım G., Çelik E., ...Daha Fazla

10. ULUSLARARASI YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇENİN ÖĞRETİMİ KONGRESİ, Çanakkale, Türkiye, 2 - 04 Mayıs 2025, ss.89, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Çanakkale
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.89
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma psikomotor becerisine yönelikartırılmış gerçeklik ve yapay zekâ destekli olarak geliştirilen Türkçe YazAR uygulamasını incelemektir.Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanlardaki gelişimi kapsayan yazma, dil öğrenme süreçlerindegeliştirilmesi oldukça zaman ve çaba gerektiren bir beceridir. Türkçe yazmak, özellikle ana dillerindefarklı alfabeler kullanan öğrenciler için yazmayı yeni baştan öğrenmek gibidir. Bu problem çerçevesinde,A1 seviyesindeki öğrencilerin psikomotor becerilerinin artırılmış gerçeklikle desteklenen yazmaegzersizleri aracılığıyla geliştirilmesi için bir mobil uygulama geliştirilmiştir. Mobil uygulamanın ikiaşaması bulunmaktadır. Artırılmış gerçeklikle desteklenen etkinliklerde harflerin, sözcüklerin vecümlelerin gösterimi uygulamanın ilk aşamasını oluşturmaktadır. İkinci aşamada öğrencilerin yaptıklarıetkinliklerin yapay zekâ destekli olarak değerlendirilmesi vardır. Mobil uygulama geliştirme sürecindeplatform bağımsızlığı, Vuforia ile entegrasyon kolaylığı, geniş kütüphane desteği ve gerçek zamanlı testolanakları değerlendirilerek Unity yazılımı kullanılmıştır. Etkinliklerde Vuforia yazılımı ile harfler için QRkodlar tanımlanarak, markerlar ile animasyonlar tetiklenmiştir. Uygulama bir dizi cihaz testindengeçirilmiş, performans ve kullanıcı deneyimi için optimize edilmiştir. Öğrencilerin yaptıkları etkinlikler,görüntü işleme teknikleri (OpenCV.js) ve ChatGPT API üzerinden değerlendirilmiştir. Son olarak,uygulama Android .apk formatında kurulmuş ve öğrencilerin uygulamasına sunulmuştur. Mobiluygulamanın yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında A1 seviyesindeki öğrencilerin el yazılarınıgeliştirmek için işlevsel olduğu düşünülmektedir. Mobil uygulama, üretici dil becerilerinden yazmanınöğretimi ve değerlendirmesi noktasında getirdiği yeniliklerle yeni çalışmaların ve uygulamaların önünüaçabilecek bir potansiyeldedir. Bu çalışma, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK)tarafindan 121K125 numaralı hibe kapsamında desteklenmiştir. Yazarlar destekleri için TÜBİTAK'ateşekkürlerini sunar.

Anahtar Kelimeler: Yapay zekâ, yazma psikomotor becerisi, mobil uygulama