International Open and Distance Learning Conference (IODL), Eskişehir, Türkiye, 28 Eylül 2022, ss.1266
Öğrenme ve öğretme ortamlarında sıkça tercih edilen video içerikler son yıllarda
popülerliğini artırmış ve özellikle yeni nesil öğrenenlerin bilgiye erişimde en çok tercih
ettikleri materyal haline gelmiştir. Öğrenenlerin video dersleri neden tercih ettikleri ve
videolara yönelik iç görülerini belirlemek öğretim süreçlerinin kalitesinin artırılmasında
önemli bir etken olabilir. Öğrenmenin etkililiği, öğrenenin odağı ve öğrenen tercihlerinin
belirlenmesi gibi unsurlarda öğrenme analitikleri kullanılabilir. Öğrenme analitikleri
öğretim ortamlarının tasarımında öğrencilerin öğrenme deneyimlerine yönelik gerçek
verilerinin kullanılmasına imkân sunar. Öğretme analitikleri ise aynı veriler ışığında
öğretim süreçlerinin etkililiğini ve kalitesini doğrudan belirlemeye çalışır. Öğrenenlerden
toplanan veriler öğretim analitikleri çerçevesinde ele alındığında öğretimin kalitesinin
artırılması için pedagojik ve andragojik temellerin yeniden ele alınmasına ve en uygun
öğretim tasarımı süreçlerinin belirlenmesine yardımcı olur. Öğretme analitikleri iyi
planlanmış bir şekilde kullanılırsa eğitim ve öğretim süreçlerinin simüle edilebilmesini
ve süreçteki aksaklıkların önceden belirlenmesini de sağlayabilir. Bu çalışmada öğretme
analitiklerinin video derslerde kullanımına yönelik çalışmalara değinilmiş ve öğretme
analitiklerinin videolarda hangi amaçla ve nasıl kullanıldığı belirlenmeye çalışılmıştır.
Ayrıca çalışmalarda video derslere yönelik eğitmenlere sunulan önerileri belirlemek
amaçlanmıştır.
Bu çalışmada mevcut durumu belirlemek ve odaklanılan noktaları ortaya çıkarmak
amacıyla sistematik yöntemlerle bir inceleme yapılmıştır. Sistematik tarama yapılırken
PRISMA yönteminden faydalanılmıştır. Bu amaçla Web of Science veri tabanında
yer alan ve “Teaching Analytics For Video” anahtar kelimeleriyle belirlenen, eğitim
bilimleri alanındaki tam metin makaleler ele alınmıştır. İlgili makaleler incelendikten
video derslerde öğretme analitiklerini kullananlar çalışmaya dâhil edilmiş, diğerleri
inceleme dışında bırakılmıştır.
Yapılan incelemeler sonucunda, video içeriklere yönelik yapılmış olan analitik
çalışmalarında videonun tasarımı, sunuş şekli ve etkileşim durumu gibi unsurların
öğrenenlerin kullanımını ve haliyle öğretimin kalitesini etkilediği belirlenmiştir. Ayrıca
çalışmalar öğrenenlerin video içeriklere yönelik kullanım taleplerinin yanı sıra içerikleri
hangi süreçlerde ve hangi cihazlarla daha aktif kullandıklarına da odaklanmıştır.
Bu durumda öğretim tasarımlarında öğrenen tercihlerine yer verilerek öğrenci
motivasyonunun ve öğretim kalitesinin artırılmasının mümkün olduğu söylenebilir.
Öğrenen tercihlerine yönelik öğrenme veya öğretme analitiği konularında daha
öncelerde yapılmış olan sistematik taramalar bulunmaktadır. Daha önce yapılmış olan
çalışmalarda öğrenenlerin video analitiklerine dayalı olarak öğrenme kalitesini etkileyen
unsurlara odaklanılmıştır. Bu çalışmada ise video içeriklere yönelik mevcut durumda öğretme analitiklerinin kullanıldığı çalışmalara odaklanılmış ve analitik verilerinin
videolar için hangi amaçla, nasıl kullanıldığına bakılmış ve çalışmalarda öğretimin
kalitesini daha iyi hale getirmek amacıyla sunulan öneriler belirlenmeye çalışılmıştır.
Böylece video derslerde öğretim analitiklerini kullanarak videoların öğretim kalitesini
artırmak için gerekli olan düzenlemeler ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır.