SOCIAL LYNCH IN INSTAGRAM VIA THE SHADOW ARCHETYPE


Sekmen M.

3.Uluslararası New York Kültürel Etkileşim ve Akademik Çalışmalar Kongresi, 29 - 30 Mayıs 2021, ss.38

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Sayfa Sayıları: ss.38
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sosyal medya kullanımı, gündelik yaşamda geniş yer kaplamakta ve sosyalleşme ihtiyacı bu mecra üzerinden yürütülmektedir. We Are Social’ın raporuna göre, Türkiye nüfusu içerisinde 54 milyon kişi sosyal medya kullanmakta ve bunun için günde 2 saat 51 dakika ayırmaktadır(https://wearesocial.com/digital-2021). Gündelik yaşamın içinde geniş yer kaplayan sosyal medya, bireylerin varlığını anonimleştirerek sosyal linçe zemin hazırlamaktadır. Bireyin içinde baskıladığı bilinçaltını ifade eden Carl Gustav Jung’ın Gölge arketipi, bu çalışmanın kuramsal alt yapısını oluşturmaktadır. Bu çalışmada, İnstagram’da yüksek takipçi sayısına sahip olan ve oğlu Pars’ın ölümünden sonra yaşam tarzı ve evliliğiyle sıkça sosyal linç yapılan Ebru Şallı’nın hesabı evren olarak seçilmiştir. Çalışmada binin üzerinde yorum alan paylaşımlar, olasılıksız amaçlı örneklem yöntemine göre incelenmiştir.  Yorumlara evlilik eleştirisi, yaşam tarzı eleştirisi ve giyim tarzı eleştirisi olmak üzere üç kategori üzerinden betimsel analiz yöntemi uygulanmıştır. Çalışmada elde edilen verilere göre, sosyal linç içeren yorumlar, kişisel ve kolektif bilinçaltını içeren gölge arketipiyle ilişkilidir. Bu yorumlarda Ebru Şallı, evliliği, oğlunun ölümü sonrasında değiştirmediği yaşam tarzı ve giyim tarzı konularında sıkça sosyal linçe maruz bırakılmıştır. Takipçiler, ünlü kişilerin de acı çekmesini, yas tutmasını yani kendileri gibi acısını yaşamasını istemektedirler. Gölge arketipi, ahlaksal olarak karşısındaki insanı düşkün görme ve onu aşağılama eylemidir. Topluma ve ideal kişiliğe uymayanlara sosyal linç uygulanmasının nedeni budur. Buna göre,  Şallı’nın anneliği, evliliği ve yaşam tarzı, takipçilerinin gölge yanlarının açığa çıkmasıyla sosyal linç malzemesi haline getirilmiştir.