Sanal Gerçeklik (VR) Uygulamaları


Akıncı M. A.

31. Ulusal Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Kongresi, İzmir, Türkiye, 17 - 20 Mayıs 2022, ss.64

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.64
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sanal gerçeklik, gerçeğe yakın bir şekilde etkileşime girilebilen üç boyutlu ortamın bilgisayar tarafından oluşturulan bir simülasyonudur (1). Kullanıcıların bir insan-bilgisayar arayüzü aracılığıyla sanal dünyada gerçekçi görüntüler ve sesler ile oluşturulan bir ortamda kullanıcının sanal öğelerle doğal olarak etkileşime girebildiği bir teknolojik gelişmedir. Zengin görsel ve işitsel uyaranların yanı sıra çevresel dokunsal ve koku alma uyaranları sayesinde kullanıcıların gerçekçi bir şekilde hissetmelerine yardımcı olur. Sanal gerçeklik, çocuk ve ergenlerde dikkat gelişimi, sosyal beceri eğitimi, bilişsel fonksiyonlarda iyileştirme ve eğitim amaçlı birçok farklı alanda kullanılmaktadır. Psikiyatrik hastalıklarda ise araştırmalar ağırlıklı olarak dikkat eksikliği/hiperaktivite bozukluğu (DEHB) ve otizm spektrum bozukluğu (OSB) üzerine odaklanmıştır. DEHB olan çocukların dikkat sürelerini değerlendirmek ve geliştirmek için sanal gerçeklik ortamında sürekli performans testi yapılmıştır (2). Sanal sınıf programlarına olan ilgi giderek artmaktadır. Bu programların amacı, gerçek yaşam durumlarında dikkat süresini, akademik becerileri ve sosyal uyumu geliştirmek için sanal bir ortam içinde okul ortamını simüle etmektir. Sanal sınıflar üzerine yapılan bir meta-analizde, çocukların sanal gerçeklik eğitimine katılmaya daha fazla ilgi gösterdikleri ve dikkat süresini artırmak için sanal gerçeklik kullanmanın sonuçlarının geleneksel yöntemlerle gözlemlenenlere benzer olduğu bildirilmiştir (3). Sanal gerçeklik, OSB'li çocuklarda sosyal beceri eğitimi için de kullanılmaktadır (4). Sanal gerçeklik terapisinin en büyük avantajı, her bir sosyal faktörün terapist tarafından sanal bir durumda planlandığı ve kontrol edilebildiği çeşitli sosyal ortamların simülasyonunu sağlamasıdır. Ancak, OSB'de görülen sosyal beceri eksiklikleri nedeniyle sanal gerçeklik sırasında gözlenen kişilerarası ilişkilerin anlaşılması genellikle sınırlıdır ve bu durum tedavinin etkinliğini sınırlamaktadır. Sanal gerçekliğin bir diğer kullanım alanı ise anksiyete bozukluklarıdır (5). Sanal bir ortamda kaygı uyandıran uyaranlara kontrollü maruz kalma ve maruz kalmaya dayalı davranışsal tedaviler sağlamak için güvenli, uygun ve erişilebilir bir ortam sunar. Sanal gerçeklik tedavisi, korkulan uyaranlara tekrar tekrar maruz kalması bireyin tetikleyicilere uyum sağlamasına ve güvenli ve kontrollü bir terapötik platformda sağlıklı tepkiler geliştirmesine olanak sağlamaktadır. 1. Schultheis MT, Rizzo AA. The application of virtual reality technology in rehabilitation. Rehabilitation psychology. 2001;46(3):296. 2. Pollak Y, Weiss PL, Rizzo AA, et al. The utility of a continuous performance test embedded in virtual reality in measuring ADHD-related deficits. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics. 2009;30(1):2-6. 3. Parsons TD, Duffield T, Asbee J. A comparison of virtual reality classroom continuous performance tests to traditional continuous performance tests in delineating ADHD: a meta-analysis. Neuropsychology review. 2019;29(3):338-356. 4. Bellani M, Fornasari L, Chittaro L, et al. Virtual reality in autism: state of the art. Epidemiology and psychiatric sciences. 2011;20(3):235-238. 5. Torous J, Bucci S, Bell IH, et al. The growing field of digital psychiatry: current evidence and the future of apps, social media, chatbots, and virtual reality. World Psychiatry. 2021;20(3):318-335.