Bireysel ve Takım Elit Sporcularda Zihinsel Antrenman Düzeyleri ve Bilişsel Esneklik Durumlarının İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Antrenörlük Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hilal KAYA

Danışman: Hilal Kaya, Erdinç Şıktar

Özet:

Amaç: Bu araştırmada daha önce farklı başlıklar altında incelenmiş olan zihinsel antrenman ve bilişsel esneklik durumlarının birlikte incelenip takım ve bireysel elit sporculardaki etkilerinin belli parametrelere göre incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın amacı zihinsel antrenman ve bilişsel esneklik durumları sporcuların performanslarında etkili mi, etkiliyse bireysel sporlarda mı yoksa takım sporlarında mı daha etkili bunu incelemektir.

Yöntem: Elit Düzeydeki Bireysel ve Takım Sporuyla İlgilenen Elit Sporcuların bilişsel esneklik ve zihinsel antrenman durumları arasındaki ilişkinin incelendiği bu araştırma “ilişkisel tarama modeli” kullanılarak tasarlanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde bilgisayar programı olan SPSS 25.0 (Statistical Package for the Social Sciences) veri analizi programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde kategorik değişkenlere bakılmış ve normal bir dağılıma sahip olduğu görülmüştür. Verilerin analizinde öncelikle frekans ve yüzdelik dağılımını gösteren tablo oluşturulmuştur. İki bağımsız grupların karşılaştırılmasında Bağımsız Örneklem T Testi, karşılaştırılacak grup sayısı ikiden fazla olduğu durumlarda ise ANOVA testi uygulanmıştır. Anlamlılık değeri (p=0,05) olarak kabul edilmiştir. Çalışmada uygulana 20 maddelik Sporda Zihinsel Antrenman Ölçeği’nin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0,913 ve Bilişsel Esneklik Ölçeği’nin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0,752 olarak hesaplanmıştır.

Bulgular:  Araştırmamızda çalışmaya katılan elit sporcuların cinsiyetlerine göre sporda zihinsel antrenman ölçeği ile alt boyutları arasında yapılan t testi analizi sonrasında p<,05 düzeyindeki istatistik sonuçlarında;  zihinsel temel beceriler, kişilerarası beceriler, zihinsel canlandırma alt boyutları ile  sporda zihinsel antrenman ortalama değerlerinde anlamlı bir farklılık olmadığı sonucu tespit edilmiştir. Yine cinsiyet değişkenine göre elit sporcuların zihinsel performans beceriler alt boyutu ile kendinle konuşma(t(292)=-1,960; p=,050)  alt boyutunda istatistiksel olarak anlamlı farklılığın olduğu sonucu bulunmuştur. Bu farklılığın zihinsel performans beceriler alt boyutunda erkekler lehine olurken, kendinle konuşma alt boyutunda kadınlar lehine olduğu görülmektedir.

Çalışmaya katılan elit sporcuların cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, spor türü, branş, spor geçmişi ve antrenörün fiziksel antrenman dışında mental antrenmana yaptırması göre bilişsel esneklik ölçeği ortalama değerleri için yapılan t testi ve Anova analizi sonrasında p<,05 düzeyindeki istatistik sonucun da ortalama değerlerinde anlamlı bir farklılık olmadığı sonucu tespit edilmiştir.

Sonuç: Çalışmaya katılan elit sporcuların sporda zihinsel antrenman ölçeği ve alt boyutları ile bilişsel esneklik ölçeği arasındaki ilişkiyi belirlemek için yapılan korelasyon analiz sonuçları incelendiğinde p<,01 ve p<,05 düzeyinde ölçekler arasında anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir. Sporcuların zihinsel antrenman ölçeği ve alt boyutları ile bilişsel esneklik ölçeği arasında pozitif yönde ilişki olduğu sonucu bulunmuştur. Sporcuların sporda zihinsel antrenman düzeyleri ile alt boyutlarından zihinsel temel beceriler, zihinsel performans, kişilerarası beceriler, kendinle konuşma, zihinsel canlandırma düzeyleri arttıkça bilişsel esneklik düzeylerinin de arttığı görülmektedir.

Anahtar Kelimeler: zihinsel antrenman, bilişsel esneklik, bireysel spor, takım sporu