Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2006
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Yavuz TOPCU
Danışman: Vedat Dağdemir
Özet:
Süt ve süt
ürünleri kategorisinde ulusal markalı ve özel etiketli ürünlerin rekabet
durumunu araştırmak ve bu rakip ürünlerde tüketici tercihleri üzerinde etkili
olan davranışları ve tüketici profilini belirlemek, araştırmanın temel
amacıdır. Belirlenen amaçlar doğrultusunda, tüketici hanehalkının homojen bir
şekilde örnek kitleye katılımını sağlamak için Erzurum İl Merkezi dört alt
beldeye bölünerek, 385 hanehalkından elde edilen birincil veriler araştırmanın
ana materyalini oluşturmaktadır.
Ulusal
markalı ve özel etiketli süt ve süt ürünlerinde tüketicilerin satın alma
davranışlarında etkili olan rekabet değişkenlerinin belirlenmesinde faktör
analizi kullanılarak değişkenler özetlenmiş ve daha sonra hiyerarşik olmayan
K-Ortalamalar Kümelemesi kullanılarak tüketiciler marka bağımlılık düzeylerine
göre dört alt kümeye ayrılmıştır. Tüketicilerin markalı sütte tercih düzeyini
belirleyen ve toplam faydasını maksimum kılan ürün nitelik setinin
belirlenmesinde ise Conjoint analiz kullanılmıştır.
Marka
bağımlılığı yüksek olan küme 1 ve 2’de; ulusal markalı süt ve süt ürünlerinde
“tüketiciye ulaşım ve marka sadakati”, mağaza markasında “marka güvenirliliği
ve markaya ulaşım”, yerel imalatçı markalarda “marka güvenirliliği ve
bağımlığı”, jenerik markada “marka güvenirliliği, hedef tüketici kitlesine
ulaşım ve geleneksellik” ve yerel ürünlerde ise “ürünlerin orijini” önemli olan
faktörlerdir.
Marka
bağımlılığı düşük olan küme 3 ve 4’de önemli olan faktörler; ulusal markada
“tüketici duyarlılığı ve ekonomiklilik”, mağaza markasında “ekonomiklilik ve
tutundurma çabaları”, yerel imalatçı markada “hedef tüketici kitlesine ulaşım,
tüketici duyarlılığı, ürünün fiziki görünümü ve ekonomiklilik”, jenerik markada
“tüketici imajı”, yerel ürünlerde ise “tüketici kitlesine ulaşım, tüketici
duyarlılığı, ürün orijini ve kalite değeri”dir.
Tüketicilerin
paketli süt satın alma kararları ve tercihleri üzerinde önemli faktör
sırasıyla; % 35,64 ile “marka”, % 28,45 ile “fiyat”, % 19,13 ile “satış
noktası” ve % 16,78 ile “ambalaj”dır. Maksimum faydayı sağlayan ürün nitelik
seti; marka faktöründe “U”, ambalaj faktöründe “UHT”, satış yeri faktöründe
“market” ve satış fiyatı faktöründe de “1,40 YTL”dir.
Bireysel
müşteri yöneliminin önem kazandığı pazarlama alanında, pazarlamacılar niş ya da
hücre pazarlama stratejileri ile yatay pazarlama sunumlarını artırmak ve hedef
müşteri kitlelerine ulaşmak ya da müşteri bağımlılığı oluşturmak için bireysel
tüketici taleplerini dikkate almak zorundadırlar.