Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ONUR KARTAL
Danışman: Muhammet Hanifi Ercoşkun
Özet:
Amaç: Bu araştırmanın temel amacı sınıf öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeylerinin ve sınıf yönetim becerilerinin incelenmesidir.
Yöntem: Bu araştırma nicel araştırma desenlerinden betimsel ve ilişkisel tarama modeli kullanılarak tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Erzurum ilinde görev yapan sınıf öğretmenleri oluştururken örneklemi ise zaman, maliyet ve kolay ulaşılabilir olması nedeniyle Palandöken, Yakutiye ve Pasinler ilçelerinde görev yapan 269 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma kapsamında veri toplamak amacıyla Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği ve Sınıf Yönetim Becerileri Ölçeği olmak üzere iki ölçme aracı kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım göstermesinden hareketle t-testi ve tek yönlü varyans analizi yapılmış, değişkenler arasındaki ilişkinin incelenebilmesi amacıyla da Regresyon Analizi ve Korelasyon Analizi yapılmıştır.
Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre; sınıf öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeyleri yüksek düzeyde bulunmuş, cinsiyet ve duygusal eğitim alma değişkenlerine göre anlamlı fark olduğu; medeni durum ve mesleki kıdem değişkenleri açısından anlamlı fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim beceri düzeylerinin yüksek düzeyde olduğu; cinsiyet ve duygusal eğitim alma değişkenine göre anlamlı şekilde farklılaştığı; cinsiyet değişkeninin sınıf yönetim becerileri ölçeği alt boyutları olan öğrenme öğretme süreci ve iletişim alt boyutlarında kadın öğretmenler lehine anlamlı farklılaştığı; duygusal zekâ eğitimi alma değişkeninin sınıf yönetim becerileri ölçeği alt boyutları olan öğrenme öğretme süreci, iletişim ve motivasyon alt boyutlarında "evet" cevabı verenler lehine anlamlı farklılaştığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim beceri düzeylerinin; medeni durum, mesleki kıdem, mezun olunan program, öğrenim düzeyi değişkenlerine göre farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeyleri ile sınıf yönetim becerileri arasında anlamlı ve orta düzeyde ilişki saptanmıştır. Elde edilen bulgulara göre sınıf öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeyleri sınıf yönetimi becerilerini yordama gücü %30.1 olarak bulunmuştur.
Sonuçlar: Sınıf öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeyleri ile sınıf yönetim becerileri arasında tüm boyutlarda orta düzeyde pozitif ilişki olduğu saptanmıştır.