Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MERVE DOĞAN
Danışman: Zafer Karagölge
Özet:
Amaç: Bu araştırmada, 1990-2022 yılları arasındaki Web of Science (WoS) veri tabanında
yayınlanan Kimya Eğitiminde Sürdürülebilir Kalkınma ve Yeşil Kimya konulu çalışmaların
bibliyometrik özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma tarama deseni temelinde yürütülmüştür. Tarama işlemi Web of Science
(WoS) veri tabanı ile yapılmış, arama bölümünde kimya eğitimi, sürdürülebilir kalkınma ve
yeşil kimya anahtar kelimeleriyle gelişmiş arama kullanılmış ve ilk etapta toplam 1715
çalışmaya ulaşılmıştır. Çalışmanın kapsamı sınırlandıktan sonra toplam 716 çalışma elde
edilmiş ve bu çalışmalar 15 parametre başlığı altında VOSviewer programına aktarılıp şekiller
ve tablolar haline dönüştürülmüştür.
Bulgular: Çalışmada on beş parametre belirlenmiş ve bu parametrelere bibliyometrik analiz
uygulanmış, elde edilen haritalar ve tablolar bulgular kısmında verilmiştir. Araştırmada,
kimya eğitiminde sürdürülebilir kalkınma ve yeşil kimya üzerine yapılan çalışmaların en fazla
2021 yılında yapıldığı tespit edilmiştir. En fazla kullanılan kelimenin yeşil kimya olduğu ve
ABD adresli çalışmaların diğer ülkelere oranla daha fazla olduğu anlaşılmıştır. Journal of
Chemical Education dergisinin en üretken dergi olduğu, kurum bazında en üretken birimin ise
Polonya’da bulunan Gdonsk University of Technology olduğu görülmüştür.
Sonuçlar: Kimya eğitiminde sürdürülebilir kalkınma ve yeşil kimya üzerine yayınlanan
çalışmaların yıllara göre giderek arttığı ortaya konmuştur. Journal of Chemical Education ve
Science of the Total Environment dergilerin alanında en aktif ve en fazla tercih edilen dergiler
olduğu anlaşılmıştır. İncelenen çalışmalarda sırasıyla fırsat, öğrenme ve yazar, reaktif, işletme
kelimeleri son yıllarda kullanılmaya başlanmıştır. Bu durum son yıllardaki çalışmalarda
sürdürülebilir kalkınma hedeflerinden biri olan eğitimde fırsat eşitliğine vurgu yapıldığına
işaret etmektedir.