Çevrim içi ters-yüz sınıf modelinin öğrencilerin akademik başarısına, ders tutumuna, öz düzenlemeli öğrenmelerine ve hazırbulunuşluğuna etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATİH ERİŞMİŞ

Danışman: Muhammet Hanifi Ercoşkun

Özet:

Amaç: Araştırmanın amacı, dördüncü sınıf fen bilimleri dersinde "Basit Elektrik Devresi" ünitesinde çevrim içi ters-yüz sınıf modeli ve uzaktan eğitim temelli uygulamaların öğrencilerin akademik başarısı, ders tutumu, öz düzenlemeli öğrenme becerileri ve hazırbulunuşluk düzeyleri üzerindeki etkilerini araştırmak ve uygulamaya yönelik öğrenci ile öğretmen görüş ve deneyimlerini belirlemektir.

Yöntem: Bu amaca uygun olarak araştırma, karma yöntem desenlerinden biri olan açıklayıcı sıralı karma desen ile yürütülmüştür. Çalışma grubu, Ağrı ili merkez ilçesinde bulunan 3 devlet ve 1 özel ilkokulda dördüncü sınıflarda öğrenim gören toplam 74 öğrenci ve bu öğrencilerin sınıf öğretmenlerinden oluşmaktadır. Örneklem, amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Araştırma sürecinde, amaca ve yönteme uygun olarak nicel ve nitel veri toplama araçları kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde ANCOVA, Mann Whitney U, Kruskal-Wallis ve Wilcoxon işaretli sıralar testleri kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri uygulanmıştır.

Bulgular: Nicel bulgulara göre, deney ve kontrol grupları arasında akademik başarı ve özdüzenlemeli öğrenme becerileri açısından anlamlı bir farklılık belirlenmemiş olmasına rağmen, fen bilimleri dersine yönelik öğrenci tutumlarında deney grubunda olumlu bir etki olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, deney grubundaki öğrencilerin sosyoekonomik düzeylerine göre akademik başarı ve hazırbulunuşluklarında olumlu bir etki olduğu belirlenmiştir. Nitel bulgulara göre ise, çevrim içi ters-yüz sınıf modelinin uygulanması sırasında teknik alt yapı ve cihazlarla ilgili yaşanan sorunlara rağmen, öğrenci ve öğretmenler arasında bilgi alışverişine olanak tanıdığı ve dersin zevkli, eğlenceli, sorgulayıcı, öğretici ve oyunlaştırılmış bir şekilde sunulmasının yaratıcılığı artırdığı, derse aktif katılımı teşvik ettiği ve öğrenilenlerin kalıcılığını artırdığı sonucuna varılmıştır.

Sonuçlar: Araştırma kapsamında, dördüncü sınıf fen bilimleri dersinde çevrim içi ters-yüz sınıf modelinin ilkokul seviyesinde uygulanabilir olduğu ve öğrencilerin akademik başarılarını, özdüzenlemeli öğrenmelerini, derse olan tutumlarını, hazır bulunuşluklarını ve sınıf içi etkinliklere katılımlarını artırma gibi pek çok avantajı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler: çevrim içi ters-yüz sınıf modeli, uzaktan eğitim, öz düzenlemeli öğrenme, hazırbulunuşluk, ilkokul