Daldırılmamış çarpan jetlerde elektrokimyasal kaplama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kimya Mühendisliği Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: UĞUR KAHRAMAN

Danışman: Mehmet Emin Arzutuğ

Özet:

Bu tezde, konvektif kütle ve ısı artırma tekniklerinden birisi olan çarpan jetlerin elektrokimyasal kaplama sistemi ile birlikte kullanılması durumunda elde edilen kaplamaların özelliklerinin nasıl etkilendiği belirlenmeye çalışılmıştır. Jet akışının üretildiği nozul içine yerleştirilen bir anot ve çarpma yüzeyi olarak kullanılan katot arasına DC gerilim uygulanarak ve elektrolitin jet akışı halinde doğrudan katot yüzeyine çarptırılması ile elektrokimyasal kaplama yapılır. Jetin çarpma yüzeyi ile 90o açı yapacak şekilde konumlandırılması ile jet durgunluk noktasında en yüksek ısı, kütle ve momentum transferi meydana geldiği için mevcut tez çalışmasında jet akışı numunelere dik olarak çarptırılmıştır. Bu çalışma bir jet hücresi içinde daldırılmamış çarpan konvansiyonel jet kullanılarak üretilen elektrokimyasal kaplamaların, kristal boyutu (nm), kaplama kalınlığı (mm) ve yüzey pürüzlülüğü üzerine jet hidrodinamik parametreleri olan jet hızı Vj, boyutsuz nozul-çarpma yüzeyi mesafesi (H/d) ile elektrolit sıcaklığının etkilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, artan Vj’ye bağlı olarak akım yoğunluğundaki artışın kristal büyüklüğünü artırdığı, pürüzlülüğü azalttığı ve kaplama kalınlığını artırdığı belirlenmiştir. Sıcaklıktaki artışın pürüzlüğü artırdığı ve (H/d)’deki artışın ise kristal büyüklüğünü azalttığı tespit edilmiştir.