Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kimya Mühendisliği Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: UĞUR KAHRAMAN
Danışman: Mehmet Emin Arzutuğ
Özet:
Bu tezde, konvektif kütle ve ısı artırma tekniklerinden birisi olan
çarpan jetlerin elektrokimyasal kaplama sistemi ile birlikte kullanılması
durumunda elde edilen kaplamaların özelliklerinin nasıl etkilendiği
belirlenmeye çalışılmıştır. Jet akışının üretildiği nozul içine yerleştirilen
bir anot ve çarpma yüzeyi olarak kullanılan katot arasına DC gerilim
uygulanarak ve elektrolitin jet akışı halinde doğrudan katot yüzeyine
çarptırılması ile elektrokimyasal kaplama yapılır. Jetin çarpma yüzeyi ile 90o
açı yapacak şekilde konumlandırılması ile jet durgunluk noktasında en yüksek
ısı, kütle ve momentum transferi meydana geldiği için mevcut tez çalışmasında
jet akışı numunelere dik olarak çarptırılmıştır. Bu çalışma bir jet hücresi
içinde daldırılmamış çarpan konvansiyonel jet kullanılarak üretilen
elektrokimyasal kaplamaların, kristal boyutu (nm), kaplama kalınlığı (mm) ve yüzey pürüzlülüğü üzerine jet hidrodinamik
parametreleri olan jet hızı Vj, boyutsuz nozul-çarpma yüzeyi
mesafesi (H/d) ile elektrolit sıcaklığının etkilerini belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, artan Vj’ye bağlı olarak
akım yoğunluğundaki artışın kristal büyüklüğünü artırdığı, pürüzlülüğü
azalttığı ve kaplama kalınlığını artırdığı belirlenmiştir. Sıcaklıktaki artışın
pürüzlüğü artırdığı ve (H/d)’deki artışın ise kristal büyüklüğünü azalttığı
tespit edilmiştir.