Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin müzik okuryazarlık düzeylerinin karşılaştırmalı incelenmesi


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Müzik Bilimleri Anasanat Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HAŞİM VAPUR

Danışman: Yavuz Şen

Özet:

 

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi ve sınıf öğretmenliği alanlarında Millî Eğitim Bakanlığına

bağlı okullarda görev yapmakta olan öğretmenlerin müzik okuryazarlık düzeylerinin

belirlenmesidir. Araştırmanın okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin çeşitli değişkenlere göre

müzik okuryazarlık düzeylerinin karşılaştırılmalı olarak belirlenmesi ve bu alanlarda görev

yapan öğretmenlerin yeterli seviyede müzik okuryazarlık düzeyine sahip olup olmadığını

belirleyen bir çalışma olması açısından önemli olduğu düşünülmektedir.  

Bu araştırmada deneysel olmayan nicel araştırma türlerinden ilişkisel tarama yöntemi

kullanılmıştır. Çalışma grubunu Doğu Anadolu bölgesinde yer alan Ağrı, Ardahan, Iğdır ve

Kars il merkez ve merkez köylerinde görev yapmakta olan 149 okul öncesi öğretmeni ve 337

sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama aracı olarak “Okul Öncesi ve Sınıf

Eğitimi Ana Bilim Dallarına Yönelik Müzik Okuryazarlığı Ölçeği” ve kişisel bilgi formu

kullanılmıştır. Elde edilen verilere betimsel istatistik yöntemlerinden frekans ve yüzde,

kestirimsel istatistik yöntemlerinden Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testi

uygulanmıştır. 

Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmenleri ve sınıf öğretmenlerinin müzik okuryazarlık

düzeyinin orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin

müzik okuryazarlık düzeyleri karşılaştırıldığında istatiksel açıdan aralarında anlamlı bir fark

olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Demografik özelliklere göre istatiksel açıdan okul öncesi

öğretmenlerinin cinsiyet, çalışılan il, yaş, lisans eğitiminde alınan müzik eğitimi dönem sayısı

değişkenlerinin anlamlı bir fark oluşturmadığı, lisans harici müzik eğitimi alma durumu, lisans

döneminde verilen müzik eğitiminin yeterliği, lisans süreci veya sonrası müzik sertifikası alma

durumu, kıdem değişkenlerine göre ise aralarında anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir. Sınıf

öğretmenlerinin istatiksel açıdan çalışılan il, lisans eğitiminde alınan müzik eğitimi dönem

sayısı değişkenlerinin anlamlı bir fark oluşturmadığı, lisans döneminde verilen müzik

eğitiminin yeterliği, lisans harici müzik eğitimi alma durumu, lisans süreci veya sonrası müzik

sertifikası alma durumu, yaş, kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir fark oluşturduğu

sonuçlarına ulaşılmıştır.