Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Müzik Bilimleri Anasanat Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HAŞİM VAPUR
Danışman: Yavuz Şen
Özet:
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi ve sınıf öğretmenliği alanlarında Millî Eğitim Bakanlığına
bağlı okullarda görev yapmakta olan öğretmenlerin müzik okuryazarlık düzeylerinin
belirlenmesidir. Araştırmanın okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin çeşitli değişkenlere göre
müzik okuryazarlık düzeylerinin karşılaştırılmalı olarak belirlenmesi ve bu alanlarda görev
yapan öğretmenlerin yeterli seviyede müzik okuryazarlık düzeyine sahip olup olmadığını
belirleyen bir çalışma olması açısından önemli olduğu düşünülmektedir.
Bu araştırmada deneysel olmayan nicel araştırma türlerinden ilişkisel tarama yöntemi
kullanılmıştır. Çalışma grubunu Doğu Anadolu bölgesinde yer alan Ağrı, Ardahan, Iğdır ve
Kars il merkez ve merkez köylerinde görev yapmakta olan 149 okul öncesi öğretmeni ve 337
sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama aracı olarak “Okul Öncesi ve Sınıf
Eğitimi Ana Bilim Dallarına Yönelik Müzik Okuryazarlığı Ölçeği” ve kişisel bilgi formu
kullanılmıştır. Elde edilen verilere betimsel istatistik yöntemlerinden frekans ve yüzde,
kestirimsel istatistik yöntemlerinden Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testi
uygulanmıştır.
Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmenleri ve sınıf öğretmenlerinin müzik okuryazarlık
düzeyinin orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin
müzik okuryazarlık düzeyleri karşılaştırıldığında istatiksel açıdan aralarında anlamlı bir fark
olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Demografik özelliklere göre istatiksel açıdan okul öncesi
öğretmenlerinin cinsiyet, çalışılan il, yaş, lisans eğitiminde alınan müzik eğitimi dönem sayısı
değişkenlerinin anlamlı bir fark oluşturmadığı, lisans harici müzik eğitimi alma durumu, lisans
döneminde verilen müzik eğitiminin yeterliği, lisans süreci veya sonrası müzik sertifikası alma
durumu, kıdem değişkenlerine göre ise aralarında anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir. Sınıf
öğretmenlerinin istatiksel açıdan çalışılan il, lisans eğitiminde alınan müzik eğitimi dönem
sayısı değişkenlerinin anlamlı bir fark oluşturmadığı, lisans döneminde verilen müzik
eğitiminin yeterliği, lisans harici müzik eğitimi alma durumu, lisans süreci veya sonrası müzik
sertifikası alma durumu, yaş, kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir fark oluşturduğu
sonuçlarına ulaşılmıştır.