BİRİNCİ VE İKİNCİ BASAMAKTA ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN YAŞLI AYRIMCILIĞINA İLİŞKİN TUTUMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Hemşirelik Fakültesi, Hemşirelik, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kevser Sülüker

Danışman: Nihan Türkoğlu

Özet:

maç: Hemşireler yaşlı bireylerin sağlığının sürdürülmesinde ve geliştirilmesinde etkin rol oynamaktadırlar. Sağlık personeli olarak hemşirelerin yaşlı bireylere yönelik olumsuz ön yargı, değer, inanç ve tutumları yaşlı bireylere verilen bakımın kalitesine de yansımaktadır. Bu nedenle hemşirelerin yaşlılık ve yaşlanma konusuna dikkatini çekmek ve bu konudaki tutumlarını belirlemek son derece önemlidir. Bu araştırma, birinci ve ikinci basamakta çalışan hemşirelerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarını karşılaştırmak amacı ile yapılmıştır. Materyal ve Metot: Bu araştırma tanımlayıcı türde olup evrenini Erzurum Bölge Eğitim Araştırma Hastanesi'nde çalışan 878 hemşire ve Erzurum ili Palandöken, Aziziye ve Yakutiye Toplum Sağlığı Merkezleri'ne bağlı yirmi yedi aile sağlığı merkezi'nde çalışan 158 hemşire oluşturmuştur. Örneklem seçimine gidilmeyip çalışmaya katılmayı kabul eden birinci basamakta çalışan 90 hemşire, ikinci basamakta çalışan 210 hemşire ile çalışma tamamlanmıştır. Araştırmanın verileri kişisel bilgi formu ve "Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği" kullanılarak toplanmıştır. Bulgular: Araştırmada, Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği toplam puan ortalamasının, birinci basamak sağlık kurumunda çalışan hemşirelerde 82.13±8.69, ikinci basamakta ise 82.47±9.91 olduğu saptanmış olup puan ortalamalarının birbirine yakın olduğu ve aralarındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı görülmüştür (p>0.05). Birinci basamak sağlık kurumu çalışanı olan hemşirelerde yaş, gelir durumu, medeni durum, aile tipi, ailede yaşlıların yaşadığı yer yönünden Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği toplam puan ortalaması arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmasına karşın ikinci basamak sağlık kurumu çalışan hemşirelerinde medeni durum ve gelir durumu anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Sonuç: Her iki basamakta çalışanların yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının olumlu olduğu saptanmıştır. Hemşirelik eğitiminde ve hizmet içi eğitimlerde yaşlılığa ilişkin konulara daha sık yer verilip yaşlı ayrımcılığına yönelik farklı hemşire gruplarıyla araştırmalar yapılmalıdır.