Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Tahir Bingöl
Danışman: Hüseyin Köse
Özet:
Günümüzde
kitle iletişim araçları, aynı zaman dilimi içinde farklı mekânlarda bulunan
insanları bir araya getirme özelliğinden dolayı ideolojileri yaymada başat
araçlardır. Öyle ki, döneminin toplumsal ve siyasal şartlarına bağlı olarak
ortaya çıkan çoğu fikir kitle iletişim araçlarına başvurur. Son zamanlarda gündelik
hayatın çoğu alanına sirayet eden Yeni Osmanlıcılık ideolojisi de bir kitle
iletişim aracı olan televizyonu kullanmakta ve bir televizyon dizisi ile hedef
kitlesine hitap etmektedir. Bu bağlamda çalışma, Osmanlıcılık ideolojisinin
tarihsel gelişimini ele alıp, nasıl yeni bir Osmanlıcı anlatıya dönüştüğüne
odaklanmıştır. “Payitaht Abdülhamid” dizisi üzerinden Yeni Osmanlıcılık
ideolojisinin kültürel alanda bulduğu karşılık, göstergebilimsel ve söylem
çözümlemesi yöntemleriyle izah edilmeye çalışılmıştır. Çalışma iki bölümden
oluşmaktadır. Çalışmanın ilk bölümü kuramsal tartışmaya ayrılırken; ikinci
bölümde dizinin analizi yapılmıştır. Yanı sıra çalışmada, popüler kültür,
nostalji, tarih kurgu arasındaki ilişkiye değinilmiştir.