BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN MARUZ KALDIKLARI MOBBİNG İLE DURUM VE SÜREKLİLİK KAYGI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Spor Yöneticiliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Muammer BOSTANCI

Danışman: Yunus Öztaşyonar

Özet:

Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi öğretmenlerinin karşılaştıkları mobbing ile sürekli ve durum kaygı durumlarının karşılaştırılmasıdır. Materyal ve Metot: Araştırmanın örneklemini Erzurum ilindeki beden eğitimi öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmaya 162 erkek 88 kadın toplam 250 öğretmen katılmıştır. Çalışmada 4 bölümden oluşan veri toplama aracı kullanılmıştır. Birinci bölümde demografik özelliklerle ilgili sorular, ikinci bölümde Beden Eğitimi öğretmenlerinin karşılaştıkları mobbing envanter ölçeği", üçüncü bölümde "Durum Kaygısı Envanteri" ve son bölümde "Süreklilik Kaygısı envanteri ölçeği" kullanılmıştır. Katılımcılardan elde edilen verilere IBM SPSS Statistics20.0 yazılımı aracılığıyla frekans analizi, Mann WhitneyU, Kruskall Wallisve çoklu Spearman Korelasyonuygulanmıştır. Analizlerde istatistiki anlamlılık düzeyi (p<0.05) olarak alınmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan kadın sporcularla erkek sporcuların kişilik özellikleri ve içsel motivasyon düzeyleri arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Sporcuların kişilik özelliklerinden dışadönüklük, gelişime açıklık, sorumluluk ve uyumluluk alt boyutlarıyla antrenörleriyle ilişkilerinde temel psikolojik ihtiyaçların tatmini ve içsel motivasyon arasında pozitif yönde ilişki bulunmuştur. Sporcuların kişilik özellikleri ve temel psikolojik ihtiyaçlarının karşılanmasının içsel motivasyonlarını %42 oranında yordadığı bulunmuştur. Sonuç:Araştırmaya katılan beden eğitimi öğretmenlerinin maruz kaldığı mobbing ile durum ve süreklilik kaygısı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır Anahtar Kelimeler: Beden eğitimi öğretmeni, durumluluk ve süreklilik, kaygı, mobbing, yıldırma.