Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Fatma ACAY ŞIĞVA
Danışman: Fevziye Eyigör Pelikoğlu
Özet:
Günümüz Sanatında Kavram ve Nesne Olarak Şeffaflık"
isimli tez çalışması, disiplinlerarası bir nitelik taşımaktadır; bu bağlamda
düşünüldüğünde şeffaflık, siyaset, ekonomi, kültür, din gibi oldukça farklı
disiplinler tarafından tartışılmakta ve şeffaflığın ne olduğu ya da olması
gerektiği konusunda bir uzlaşım olduğu söylenememektir. Ancak, günümüzün moda
kavramlarından biri olduğu da gözden kaçmamaktadır. Şeffaflığın geniş bir
yelpazede tartışılıyor olması kendisine yüklenilen anlamın da farklılaşmasına
neden olmaktadır. Şeffaflık, hesap verilebilirlik, erişebilirlik, açıklık
olarak iyicil bir kavram olarak değerlendirilebilir. Bir başka açıdan, tahakküm
aracı olarak ya da toplumun tek düzeleşmiş hali olarak görenlerce, şeffaflık,
mahremiyet kavramı üzerinden teşhircilik kapsamı ile karşılanmakta, böylelikle,
insan bedeni üzerinde bir tahakküm aracı olduğundan kötücül bir kavram
olabilmektedir. Kavramların kalıpsal bir bakış açısıyla tanımlanmasının doğru
olmayacağı düşüncesinden hareketle, şeffaflığın, sanatsal bir olgu olarak
incelenip, sanat eserlerinde, araç-amaç bağlamında kullanılması ve bir durum
saptamasına dönüşebilecek niteliğinin ortaya koyulması bu çalışmanın özünü
oluşturmaktadır. Günümüz sanatında kavram ve nesne olarak şeffaflık
tartışmalarını bütüncül bir bakış açısıyla ele almamıza rağmen çalışmamızda
şeffaflığın sanat eserlerine yansımış durumları ele alındı. Sanat eserlerindeki
şeffaflık temaları incelenerek düşünsel açıdan şeffaflık kavramının boyutları
ortaya konulmaya çalışıldı.